maanantai 31. elokuuta 2015

Persoonallista asiakaspalvelua



Äskettäin tavaratalon kassalla seistessäni jostain takaoikealta kuului räsähdys. ”Voisko joku olla kulta ja nostaa sen?”, huudahti toisella kassalla istuva tyttö ja kurkotteli kaulaansa äänen suuntaan. Asiakkaiden ostoksia erottava kapula oli luistellut radallaan hieman liian liukkaasti ja päätynyt lattialle. Kumpi mahtoi kiinnittää enemmän asiakkaiden huomiota, kapulan kolahdus vai kassaneidin viehko pyyntö?

Aiemmin viime viikolla kävelin toisen tavaratalon ruokaosastolla kohti juustotiskiä, jossa tapaan asioida. Näin jo kauempaa tutun myyjän ja aivan vaistomaisesti heilautin kättäni, kun hänkin huomasi minut. Olemme siis vain juustotiskituttuja, ja vuoropuhelumme sujuu jotakuinkin samoin joka kerta. Hyvin harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta ostan myös joka kerta samaa ahvenanmaalaista edamjuustoa. Yleensä irtomyyntiä käyttävät asiakkaat haluavat nimenomaan kokeilla tiskin monipuolista tarjontaa, joten varmaan siitä syystä olen jäänyt mieleen.

Aina ystävällinen ja asiakkaaseen keskittyvä juustomyyjäni tervehti erityisen ilahtuneesti, koska osuimme nyt pitkästä aikaa tiskille samaan aikaan. Tauosta huolimatta hänen katseensa suuntautui heti tuttuun kohtaan juustoaltaassa, mutta varmuuden vuoksi hän kysyi: ”Otetaanks me taas tätä edamia?” Vuosia sitten kysymyksen muoto vielä ärsytti ja toi mieleen sairaalasketsit (vai todellisuuden?), joissa lääkäri tai hoitaja kyselee potilaalta ”meidän vointiamme”. Nyttemmin olen jo tottunut, ja otan sen pitkän asiakassuhteen tuomana erityishuomiona.

Keväällä kolmannen tavaratalon ruokaosaston kassalla pakkasin ostoksiani ja kuulin, kun seuraava asiakas harmitteli nuorelle mieskassalle, että kanta-asiakaskorttia ei ollutkaan mukana. Hän oli tullut hakemaan kolmen paketin kahvitarjousta, mutta nyt rahaa riittäisikin vain kahteen. Omatoiminen kassanuorukainen kääntyi minun puoleeni ja kysyi, voisinko vilauttaa omaa korttiani, että toinen asiakas saisi kahvinsa. Mikäs siinä. Pienellä eleellä saatiin kaikille hyvä mieli. Seuraavalla kerralla voisin jo tarjoutua itsekin.