torstai 13. elokuuta 2015

Alfabeettejä tai sitten diabeettejä



Koulujen alku ei ole vuosiin koskettanut minua kuin välillisesti. Muutama ystäväni otti aikoinaan askeleen, jota minä en harkinnut koskaan: ryhtyivät opettajiksi. Nyt sitten on pitkä leppoisa loma takana ja uusi kausi alussa.

Sitä helposti luulee, että opettajan homma on vain opettaa. Ystävieni kanssa emme juurikaan keskustele siitä, miten heidän tuntinsa luokassa sujuvat. Sen sijaan olen usein kuullut työhön kuuluvista ”luontaiseduista” enkä nyt tarkoita pitkiä lomia. Opettajan tulee puuttuva oppilaiden häiriköintiin ja yrittää selvittää monenlaisia ongelmia, joskus jopa muiden asiantuntijoiden kanssa. Lisäksi opettaja pitää yhteyttä vanhempiin. Kuulemastani olen päätellyt, että se jos mikä tuottaa opettajalla melkoista lisätyötä ja päänvaivaa.

TV-uutisissa kerrottiin joitakin viikkoja sitten Ylen tekemästä kyselystä, jossa vanhemmat saivat kertoa näkemyksiään koulun ja kodin yhteydenpitoon käytettävästä Wilma-järjestelmästä. Useita se ärsyttää tavalla tai toisella, mutta silti järjestelmä halutaan säilyttää. Vastauksista näkyy tietynlainen oma napa -näkökulma: vanhempia tietenkin kiinnostaa vain oma kullanmurunsa ja hänen hyvinvointinsa. Heille ei tule mieleen, että lapsen luokalla on iso liuta muita oppilaita, joiden asioita sama opettaja myös hoitaa. Näin ollen viestittely ja tapaamiset (myös niiden järjestely) vievät opettajan aikaa moninkertaisesti.

Ihan äkkiseltään en ymmärrä, miksi opettajan tehtäväksi jää esimerkiksi toimittaa mielenterveysongelmista kärsivä oppilas hoidon piiriin. Eikö se kuulu vanhempien vastuulle? Vai eivätkö vanhemmat näe tai halua nähdä lapsensa ongelmia? Niitäkin isiä ja äitejä on, jotka kieltäytyvät uskomasta opettajan koulussa kokemaa tilannetta, jos lapsi kertoo jotain muuta. Näinhän se menee elämässä usein muutenkin. Kun ei haluta myöntää, että on itse tehnyt jotain väärää, vieritetään syy toisen niskaan.

Kaikki oppilaat eivät tietenkään aiheuta ongelmia. Heistä ei tarvitse raportoida eikä kantaa huolta. Silti mainitun kyselyn vastauksissa toivottiin, että oppilaista annettaisiin myös myönteistä palautetta. Ehkä vanhempien kannattaisi sisäistää englantilainen sananlasku No news is good news ja suoda opettajille säästynyt aika.

Koulumaailman sivusta seuraaminen on kerta kerralta vain vahvistanut tekemäni päätöksen oikeellisuutta. Paitsi etten koskaan ole halunnut opettajaksi, tiedän myös, etten olisi pärjännyt siinä hommassa. Mielen muskeleita ystävilleni ja muille, jotka tämän ammatin ovat valinneet.


* Erityisopettajat on niin erityisiä, ettei niitä voi päästää tavallisten lasten kimppuun. (Jacob, 8)

* Ei koulussa oikeastaan niin tylsää ole, kunhan vain tekee eri asioita kuin opettaja käskee. (Nina, 7)

* Meidän täytyy opetella lukemaan, muutenhan meistä tulee alfabeettejä tai sitten diabeettejä. (Marius, 8)

Otteet ovat peräisin norjalaisen Unni Lindellin kokoamasta kirjasta     Krokotiilit eivät puhu suomea (Schildt 2007).