maanantai 9. maaliskuuta 2020

Maamerkkejä ennen ja nyt


On ihmeellistä, mitä kaikkea kaukaisina aikoina on saatu aikaan melkein pelkin ihmisvoimin. 

Nykyajan asiantuntijat ovat yrittäneet selvittää historiallisten monumenttien salaisuuksia: miten ne on rakennettu, miten painavat materiaalit on kuljetettu matkojenkin päästä, ja miten valtavat rakennelmat on saatu koottua. Ihmeellistä sekin, miten näitä salaisuuksia ei välttämättä olekaan niin helppo saada selville lisääntyneestä tiedosta huolimatta.

Monien ihneiden joukosta esimerkeiksi sopivat Egyptin pyramidit, Pääsiäissaarten moai-patsaat sekä Petran kaupungin kallioon kaiverrettu julkisivu.

Huomattavasti uudemman ajan nerokkuutta esiteltiin sarjassa Eurooppa ylhäältä päin, jossa kamera kiersi Ison-Britannian yläpuolella. Skotlannissa katsojaa kohtaa ainutlaatuinen maamerkki: Forthin–Clyden ja Union-kanaalit yhdistävä pyörivä venehissi Falkirk Wheel. Se on solmukohta Glasgow’n ja Edinburghin kaupunkien välillä.

Aiemmin näiden kahden kanavan välinen liikenne kulki 11 sulun läpi, mikä vei aikaa tuntikausia. Vuonna 1933 sulut poistettiin käytöstä ja purettiin.

Yhteyden avaamista uudelleen alettiin suunnitella 1990-luvulla. Suurisuuntaisella Falkirk Wheel -hankkeella haluttiin paitsi helpottaa kanaalien välistä vesiliikennettä myös juhlistaa 2000-luvun alkua.

Erikoiselta näyttää sekin, että ylempi kanaali päättyy tällaiseen rakennelmaan. Venehissin kohdalla pudotusta ylhäältä alempaan kanaaliin on 35 metriä.

Hissin pyörässä on kaksi vastakkaisille kohdille sijoittuvaa 6,5 metrin levyistä allasta. Altaaseen uivalla veneellä saa olla pituutta 20 metriä. Siirtyminen kanaalista toiseen kestää enää vain hetken, sillä venehissi pyöräyttää lastinsa noin 10 minuutissa yläkerrasta alakertaan tai toisinpäin. 

Pyörivä venehissi on suunniteltu kestämään vähintään 120 vuotta. No, sille pyramidin rakentajat taitaisivat mielessään vähän hymähtää.