Jotkut ryhtyvät valmistautumaan jouluun jo alkusyksystä. Varsinaiseen
juhlakauteen ehdittyä se alkaa toisia kyllästyttää niin, että mieli palaa heti
tapaninpäivän jälkeen pitsalle. Ennen kuin joulusta on päästy, kauppoihin ilmestyvät
mämmit ja Runebergin tortut. Kahvilassa oli juuri tarjolla laskiaispullia –
puolitoista kuukautta ennen laskiaista.
Aikarajoja on suuntaan ja toiseen venytetty niin, että vuoden
kohokohdat ovat siinä venytyksessä madaltuneet. Varsinkin juuri juhlapäivien
merkitys tuntuu vähentyneen. Kun rajat vielä olivat selvemmät, odotus ja sen
päättyminen korostivat enemmän juhlan tunnelmaa.
Kaupat ovat ostajien kalastelussaan nimellisestikin
ylittäneet aikarajan. Tavarataloketju pitää vuosittain 3+1 päivää -myyntejä, ja se varmaan piti paikkansa kampanjapäivien alkuaikoina.
Jo pitkään jonkun laskutaidossa on ollut puutteita. Keskiviikko, torstai,
perjantai, lauantai ja sunnuntai tekevät yhteensä viisi päivää.
Yhdysvalloissa alkunsa saanut ja sieltä myös Suomeen
levinnyt Black Friday näytti
villitsevän monet kaupat laajentamaan alepäivämyyntinsä koko viikonlopuksi. Muistuu mieleen
sananlasku Ei nimi miestä pahenna, jos ei
mies nimeä. Mitäpä nimellä väliä, kun vain tuottoa tulee. – Alun perin Black Fridaylla ei ollut mitään
tekemistä kaupan ja alennusmyyntien kanssa, vaan se tarkoitti kiitospäivän jälkeistä
perjantaita, jolloin vilkas liikenne työllisti poliisia.
Juhlavuosi on pitkä aika ja meneillään oleva Suomen satavuotisjuhlavuosi lähes kokonaan vielä edessä. Jotkut
kuitenkin kiirehtivät ennakoimaan kyllästymistään jo ennen kuin se ehti edes alkaa. Näin varhaisessa vaiheessa kannattaisi vielä
olla mieli avoimena ja katsoa, mitä kiinnostavaa tulee tarjolle. Ei ehkä
kaikkea kaikille mutta toivottavasti jokaiselle jotakin. Kohokohdat tekevät
tästäkin vuodesta muistamisen arvoisen.