Äskettäin huvittuneisuutta herätti uutinen, jonka mukaan
japanilainen junayhtiö katsoi aiheelliseksi pyytää anteeksi 20 sekunnin heittoa
aikataulussa. Täsmällisyys kun on Japanin rautateillä kunnia-asia.
Millainen onkaan sen kääntöpuoli? Junankuljettajat ajavat vuorojaan
kovassa paineessa, kun aikataulut on mitoitettu sekuntien tarkkuudella. Myöhästyä
ei siis saa, koska matkustajien on ehdittävä vaihtaa junasta toiseen. Junavaunujen
on pysähdyttävä juuri tiettyyn asemalaiturin kohtaan, josta matkustaja pääsee
etsimättä nousemaan suoraan omaan vaunuunsa, kuten toimittaja Chris Tarrant osoitti
Japanin-matkallaan Kiehtovan maailman
sarjassa Eksoottiset junamatkat.
Ohjelmassa Hetki ennen
tuhoa puolestaan kerrottiin täsmällisyyden vaatimuksen pahimmasta
seurauksesta. Huhtikuussa 2005 tapahtui Japanin toiseksi pahin junaonnettomuus Amasagissa. Siinä kuoli 107 ja loukkaantui yli 560 ihmistä.
Onnettomuusjunan nuorella kuljettajalla oli jo valmiiksi
paineita niskassaan: hänet oli aiemmasta virheestään määrätty niin kutsuttuun
uudelleenkoulutukseen, nikkin kyoikuun.
Siihen joutunut saa osakseen rankaisevaa ja halveksivaa kohtelua. Kyseinen
kuljettaja oli muun muassa määrätty siivoamaan linnunjätöksiä raiteilta ja
kirjoittamaan raportteja kouluttajan huutaessa vieressä.
Kerta riittänee osoittamaan, että tällaista koulutusta
kannattaa välttää. Voi vain kuvitella, millaiset ajatukset risteilivät nyt
tämänkin kuljettajan päässä, kun hän tiesi tehneensä useamman virheen samalla
matkalla: Kerran hän oli ylittänyt aseman 8 metrillä. Syntyneen viivästyksen
takia hän ajoi päin punaisia valoja myöhästymisen aiheuttamassa henkisessä
paineessa. Lopulta hän oli yli minuutin jäljessä aikataulusta.
Hetkeä ennen onnettomuutta juna kulki ylinopeudella jyrkkään
mutkaan, eikä hätäjarrutuksesta enää ollut apua. Nopeakulkuiset junat eivät ole
estäneet japanilaisia rakentamasta isoja kerrostaloja lähelle radanvarsia.
Amasagissa yksi junanvaunu syöksyi läheisen rakennuksen parkkihalliin, ja toinen
vääntyi L:n muotoon sen nurkan ympäri.
Kuljettaja oli kuolleiden joukossa. Myöhemmin onnettomuustutkijalautakunta
myönsi lausunnossaan, että hänen saamallaan uudelleenkoulutuksella saattoi olla
osuutta turmaan.