tiistai 12. heinäkuuta 2016

Taideteos Dallasista



Jäin myöhäisillassa katsomaan ohjelmaa Kuolema tarinoita elämästä (Fem 11.7.) Tässä norjalaisen dokumenttisarjan kolmannessa osassa aiheena oli kuolema luovuuden lähteenä. Elokuva, maalaustaide, musiikki ja kuvanveisto tarjoavat siitä monia esimerkkejä, joista tässä esiteltiin muutamia.

Yllättävin mainituista esimerkeistä − kuuluisin tallenne ihmisen kuolemasta − osui samalla hämmentävästi yhteen viimekertaisten mietteideni kanssa. (Ikävän yhteensattuman tunteen toi samaa sivuava aihe jo perjantaina 8.7.) Tuntuu makaaberilta ottaa filminpätkä Dallasin vuoden 1963 tapahtumista esimerkiksi kuolemasta luovuuden lähteenä. Niin kuitenkin kävi, että myöhempinä vuosina sitä alettiin verrata taideteokseen.

Monen muun ohella liikemies Abraham Zapruder halusi ikuistaa presidentti Kennedyn vierailun ja saikin ainoana filmilleen hänen kuolemansa. (Jos tarkkoja ollaan, Kennedy kuoli vasta myöhemmin sairaalassa.) Kun tieto harvinaisesta filmistä levisi, viestimet alkoivat tietenkin kilpailla siitä, kuka saisi yksinoikeuden sen esittämiseen. Lopulta Life Magazine osti sen ja tekijänoikeudet 150 000 dollarilla. Vuonna 1975 lehti myi filmin takaisin Zapruderin perikunnalle yhdellä dollarilla.

Kansallisarkisto pyysi perikuntaa säilyttämään filmin arkistoa varten. Jossain vaiheessa viranomaiset kuitenkin takavarikoivat nauhan ja pitivät sitä arvottomana parin dollarin filminä. Perikunnan asianajajan mielestä se kuitenkin oli ”ikoninen, arvokas taideteos”. Sitä päädyttiin esteettisen arvonsa vuoksi vertaamaan yleisneroksi mainitun Leonardo da Vincin Codex Leicesteriin. Viranomaisten päätöksellä hinta nousikin lopulta 17 miljoonaan dollariin.

Epäilevää mieltäni askarruttaa, mitkä ovat kyseisen asianajajan arvot. Onko hän vain rahanahne amerikkalainen asianajaja? Filmi on ilman muuta historiallisesti arvokas dokumentti, mutta onko se taidetta? Mitä jos kaikille dokumenteille lyötäisiin samanlainen hintalappu kylkeen? Toisaalta nykyään tarjonta lienee niin runsasta, että tulevaisuudessa lappuihin merkittäisiin selvästi pienemmät hinnat. Ja toisaalta melkein mitä tahansa voidaan kutsua taiteeksi.
  
Dokumentti esittää katsojalle kysymyksen, onko kuoleman kuvauksissa estetiikkaa, joka sekä kiehtoo että kammottaa. Harva kai pystyi olemaan katsomatta esimerkiksi järkyttäviä kuvia, joissa kymmeniä ihmisiä putosi tai pudottautui palavasta World Trade Centerin tornirakennuksesta vuonna 2001. Yksi tällainen ikoninen valokuva on Richard Drew'n The Falling Man

Sen sijaan raja luultavasti tulee aika monella vastaan vaikkapa siinä, kykeneekö katsomaan äärijärjestöjen brutaaleilta kuulostavia tappovideoita. Keksiikö joku niitäkin vielä joskus nimittää taiteeksi?