maanantai 15. kesäkuuta 2015

Ei mainoksia, kiitos



Jostain syystä vanha keittiöradioni on ruvennut omatoimisesti siirtymään kanavalta toiselle. Ehkä se yrittää vaikuttaa rutiineihini, jotka ovatkin varsin pinttyneitä: aina vain Radio Suomea. Tunnen sen tyylin vuosien takaa niin hyvin, että radion avatessani huomaan heti eron. Joskus kanava vaihtuu kesken kuulollaolon, enkä kiinnitä siihen huomiota, ennen kuin sieltä alkaa tulla mainoksia. Niille sanon ei kiitos.

Televisiomainokset taas ovat tunnetusti aikaa, jolloin ”käydään jääkaapilla”. Erityisen ikäviä ne ovat katkoessaan kiinnostavaa elokuvaa. Tuon tuosta joutuu ihmettelemään, keitä mahtavat olla tämänkin pätkän aikaan saaneet alan ammattilaiset. Miten he ovat mahtaneet saada työpaikkansa? Missä näkyy mainoksen luovuus, idea, vetovoima? Kuinka se on voinut saada mainoksen tilaajan hyväksynnän?

Helppo tietenkin arvostella, jos itsestä ei ole tekijäksi. Toisaalta mainoksethan tehdään nimenomaan kuluttajaa varten. Hänellä jos kellä on oikeus arvioida.

Yleensä saman mainoksen näkeminen kerran tai kahdesti riittää. Joskus vastaanottajaan vetoaakin jokin sivuseikka, esimerkiksi musiikki tai huumori, joka pitää mainoksen tuoreena pidempään. Vaikka olen kaikin puolin väärää kohderyhmää (en ole koira enkä sen paras ystävä), en pysty vieläkään nauramatta ohittamaan mainosta, jossa koirat hymyilevät leveästi hammaskivestä puhdistetuin valkoisin hampain. Idea on yksinkertainen ja toteutus kirjaimellisesti loistava.



Vaikka mainokset enimmäkseen ärsyttävät, tulivatpa ne televisiosta, radiosta tai ostoskeskuksen kaiuttimista, niin toisinaan niissä naurattaa myös tahaton huumori. Näin mainostavaa torikauppiasta kannattaisi jokaisen kalanystävän karttaa...



Lehdenlukijaa taas kummastuttaa ilmoitus, joka kehottaa: Varaa aika silmäläääkärille tai optikolle. Miksi hänen pitäisi ruveta muille aikaa varaamaan, itselleenhän hän sitä tarvitsee.