Muistini mukaan S-ryhmän ruokaosastoilla osa
tavallisista kassoista muutettiin niin sanotuiksi pikakassoiksi joskus viime
vuonna. Koska itse en käytä niitä koskaan, mistään ei löydy asiaa vahvistavaa päiväkirjamerkintää
Tänään kokeilin pikakassaa. Siksi
olen vain sivusta seuraillut muiden asiakkaiden kassavalintoja.
Vaikka pikakassat ovat olleet käytössä jo varsin pitkään,
niiden suosio ei näytä kummoiselta. Jonot syntyvät edelleen niille kassoille,
joilla istuu ihminen tekemässä työn puolestamme. Hänelle myös maksetaan siitä. Silloin
tällöin joku erkanee jonosta ja vaihtaa itsepalveluun. Silläkin puolella istuu
ihminen, mutta hänen tehtävänsä on lähinnä seurata, että asiakas vilauttaa
kaikki ostoksensa lukulaitteen ohi. No, varsinaisesti hän tietenkin opastaa
apua tarvitsevaa. Mutta kun − yleensä opastettavia ei siis ole, ja hän istuu
siinä aivan toimettomana. Kenties hieman hämillään nähdessään viereisen jonon,
kuten äskettäin asioidessani S-marketissa.
Miten kauan kaupalla on varaa jatkaa tätä kokeilua? Ilmeinen
ristiriitahan on, että toisilla kassoilla jonot kasvavat ja pikakassalla istuu
toimeton työntekijä, koska asiakkaat eivät käytä sitä. Entä sitten, jos kaikki
asiakkaat vaihtaisivatkin pikakassalle? Luultavasti maito ehtisi hapantua
ostoskorissa, ennen kuin pääsisi siitä jonosta pois. Työnsä rutiinilla
hoitavalta kassahenkilöltä työ sujuu toki nopeammin kuin yksittäisiltä
asiakkailta.
Ainakaan minä en halua viedä kenenkään työpaikkaa ja
elantoa tällä tavoin. Koko ajan vain keksitään keinoja vähentää työpaikkoja, vaikka
pitäisi toimia nimenomaan päinvastoin. Pankit ovat jo heittäneet melkein kaikki
työntekijänsä pihalle saatuaan asiakkaansa tekemään heille kuuluvat työt, ja
siitä pitää asiakkaan useimmiten vielä maksaa. Maksammeko joskus erillistä kuukausimaksua myös siitä,
että ruokakaupan ainoina kassaneiteinä toimimme me itse?
Kuva: Kauppatavaraa vuodelta 1934 Amurin työläismuseokorttelissa Tampereella