keskiviikko 20. toukokuuta 2015

Musiikillisia rajanylityksiä



Viime aikoina suomalaismediassa velloneesta kohusta voisi päätellä, että maailman parasta musiikkia on nyt punk. En ole katsonut euroviisuja vuosikausiin enkä katso nytkään tätä monipäiväiseksi venähtänyttä laulukisaa. Punkista en myöskään piittaa. Sinänsä myönteistä on se, että näinkin ihmisiin voidaan vaikuttaa ja samalla panna mieltymyksiä uusiksi.

Olen niin sanoakseni passiivinen musiikinkuuntelija: käyn hyvin harvoin konserteissa, en osta levyjä enkä seuraa television uusien yrittäjien laulukilpailuja. Radion parasta antia on kanava, jolla musiikki- ja puheohjelmat vaihtelevat. Nonstop-kanavaa en jaksa kuunnella. Kaikesta huolimatta musiikki on päässyt ravistelemaan myös minun asenteitani.

Varmaan aika monen ihmisen musiikkimaun rajat sulkeutuvat juuri punkin ja myös oopperan alueella. Jos ei kiinnosta, ei kuunnella. Toisaalta tiedän myös ahtaasti ajattelevia ihmisiä, joille ooppera on ainoaa oikeaa musiikkia. Eri musiikkilajeja esittelevä tv-formaatti Tähdet, tähdet osoitti jo ensimmäisenä kautenaan viime keväänä, että näitä rajoja voi siirtää kauemmaksi ja jopa avata kokonaan. 

Varsinkin elitistiseksi (toisaalta myös tylsäksi) mielletty ooppera tuntuu saaneen ohjelman myötä uusia ystäviä. Tänä vuonna nuori ja komea Waltteri Torikka teki suuren palveluksen edustamalleen genrelle. Häntäkin hätkähdyttävämmän vaikutuksen minuun teki paksulettinen hevimies Jarkko Ahola, jonka tulkitsema aaria Nessun Dorma oopperasta Turandot sai kylmät väreet kulkemaan. Niin käy joka kerta. Siis yhä.

Tutustuminen Aholaan oli päättyneen kauden hienoin ja mullistavin kokemus. Ennen ohjelmaa en tiennyt hänestä mitään. No, muistin nähneeni lehtikuvassa. Tunnustan myös, ettei hänenkään oma lajinsa soi suloisesti korvissani. Sen sijaan minut valloitti hänen monipuolinen osaamisensa ja upea äänensä. Hienoa, että sai tämänkin kokea.