lauantai 7. marraskuuta 2015

Tuhat ja yksi tarinaa



Kirjoissa on aina kerrottu tarinoita, samoin elokuvissa, valokuvissa ja musiikissa. Yhtäkkiä tarinankertomisen suosio tuntui leviävän kaikkialle. Eri viestinten haastatteluissa huomioni on kiinnittynyt toistuvasti samaan seikkaan: yhdellä jos toisellakin (erityisesti luovan työn) tekijällä on tarve kertoa tarina, välitti sen sitten astia, koru, pussilakana tai jokin muu. Eri asia on, kuinka moni tällaisen tarinatuotteen ostaja osaa sen tavarasta lukea. Ilmiöstä tulevat mieleen sanat nöyrä ja kipeä ja niitä mielellään käyttävät urheilujohtajat ja poliitikot.

Kuvasta joku on keksinyt sanoa, että se yksin kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Eloisammin saman asian on ilmaissut Suomessa ajankohtainen ranskalaismestari Henri Cartier-Bresson todetessaan, että ”Joskus yhden kuvan sommittelu on niin elinvoimainen ja rikas ja sen sisältö säteilee ulos kuvasta niin voimakkaasti, että tämä yksi kuva itsessään on kokonainen tarina”.

Sitaatti on peräisin Michael Freemanin kirjasta Miten valokuva toimii. Näe, tulkitse ja opi mestarikuvaajilta (Docendo 2012). Freeman on ottanut siihen kymmenien yksittäisten kuvien lisäksi myös joitakin useasta kuvasta koostuvia kuvaesseitä eli -kertomuksia, jotka olivat erityisesti amerikkalaisen Life-lehden suosiossa 1940−1960-luvuilla. Kuvaesseen uranuurtajana pidetään lehdessä työskennellyttä W. Eugene Smithiä. Kirjassa esitellään muun muassa hänen maalaislääkärikuvakertomuksensa (1948) sekä Larry Burrowsin kuvaessee helikopteripelastusoperaatiosta Vietnamissa (1965).

Ensin mainitun jutun kuvaaminen vei aikaa neljä viikkoa, mutta tuohon aikaan lehdessä arvostettiin enemmän lopputulosta kuin mahdollisimman vähäisiä kustannuksia. Pelastusoperaatio Yankee Papa 13 -helikopterilla taas oli tapahtuma, jota kuvaaja ei voinut ennakkoon suunnitella, siihen oli vain mentävä mukaan ja tehtävä parhaansa.

Freeman siteeraa myös kuvatoimisto Magnumin päällikköä Neil Burgessia vuodelta 2010: ”Lehdet −− eivät enää rahoita kuvajournalismia. Ne eivät enää rahoita kuvareportaaseja. Ne rahoittavat vain juttujen kuvitusta.” Ehkäpä vielä tulee aika, jolloin sanomalehdet käyttävätkin enää vain intomielisten lukijoidensa lähettämiä vinkkikuvia.


Puolivillainen tarina miten mielikuva muutetaan valokuvaksi

Freemanin kirjasta sain visuaalisen annin ohella runsaasti mitä kiinnostavinta tietoa. Kiehtovaa ei aina ole vain itse kuva vaan myös se, mitä kaikkea kuvan takaa paljastuu. Ilokseni monipuolisessa kuvavalikoimassa on vain muutama otos, jonka olin nähnyt jo aiemmin. Yksi niistä on amerikkalaisen Cary Wolinskyn kuvaama puoliksi keritty lammas vuodelta 1986.

Tarkkasilmäisinkään katsoja tuskin pystyy näkemään tarinaa tämän kuvan takana. Wolinsky oli aiemmin tehnyt National Geographic -lehdelle 52-sivuisen(!) jutun silkistä, ja myöhemmin hän tarjosi sille myös villa-aiheista juttua. Päätoimittaja ei kuitenkaan olisi halunnut inhoamiensa lampaiden kuvia lehteen. Wolinskysta ajatuskin jutusta ilman niitä oli mahdoton, joten hän lupasi tehdä kaikkensa kääntääkseen päätoimittajan pään. Kertomus halutun laisen kuvan saamisen hankaluudesta osoittaa hänen olleen tosissaan.

Wolinsky halusi jutussaan näyttää, kuinka paljon lammas kauden aikana kasvattaa villaa. Hän arveli, että lampaan keritseminen puolittain ja sen kuvaaminen veisi yhden iltapäivän. Osoittautui kuitenkin, että Uudessa-Seelannissa varhain aloitettu keritsemiskausi alkoikin olla jo lopuillaan. Kaikkialla ajomatkan varrella näkyi vain ”alastomia” määkijöitä.

Viimein löytyi viisi lammasta täysissä pukeissa. Wolinskya avustanut rutinoitunut keritsijä ei kuitenkaan ollut tottunut tekemään työtään vain puolittain. Ilmeisesti jälki ei ollut lähelläkään sitä, mitä kuvaaja toivoi. Kaiken lisäksi toisen puolen turkki painoi niin paljon, ettei lammas pysynyt jaloillaan.

Seuraavaksi Wolinsky kertoo matkanneensa Australiaan lähelle Melbournea (siis 2 500 kilometrin päähän), jossa muuan lammasfarmari oli luvannut jättää sata vuoden ikäistä lammasta odottamaan hänen tuloaan. Farmin lampolasta tehtiin studio taustakankaineen. Lisäksi apuna oli 12 moottoripyöräpaimenta, jotka kuvausvaiheessa muodostivat muurin estämään lammasparan pakoaikeet.

Keritsijät ovat tottuneet käsittelemään tuhansia lampaita nopeassa tahdissa, joten he eivät olleet turhan tarkkoja työn jäljestä. Koska lampaan nahka villan alla on pehmeä ja kurttuinen, sähkökeritsimet jättivät muuten valkoiseen nahkaan usein punaisia verinaarmuja. ”Siksi ensimmäinen lammas ei päässyt tähdeksi. Eikä toinen, yhdeksästoista eikä kahdeskymmenesseitsemäs”, kuvaaja kertoo. Lopulta maailmanmaineeseen nousi lammas numero 30, kun Wolinsky oli ensin ehostanut sen kaulassa olleet naarmut villatukulla piiloon. Hänen juttunsa Wool: Fabric of History ilmestyi National Geographicissa (kuvanottohetkeen nähden vasta) vuonna 1988.

Onko tässä enemmän kyse valokuvaajan intohimosta vai kunnianhimosta, vaikea sanoa. Ainakaan työmotivaation puutteesta Wolinskya ei voi syyttää.


Romanttinen tarina miksi valokuvaajaksi 

Freemanin kirjassa ei mainita walesilaista David Hurnia, joka viimeksi kertoi työstään Teeman Magnum-kuvaajia esittelevässä sarjassa. Oli kiinnostavaa kuulla, miten hän oli päätynyt ammattiinsa. Nuorenamiehenä Sandhurstin sotakorkeakoulussa hänen silmiinsä osui Picture Post -lehti ja siinä kuvasarja Camera in Russia. Yksi valokuvista esitti venäläistä upseeria ostamassa hattua vaimolleen. Hurnin iloisimpiin lapsuusmuistoihin taas kuului päivä, jolloin hänen isänsä palasi sodasta. Ensi töikseen tämä vei vaimonsa (ja poikansa) tavarataloon ja osti puolisolleen hatun. 

Hurnille kuvan tuoma romanttinen muisto vanhemmistaan oli niin rakas, että se liikutti palvelustaan suorittavaa nuorukaista vieläkin syvästi. Samalla se ”painoi enemmän kuin mikään venäläisvastainen propaganda”, jota sotakorkeakoulussa tuolloin harjoitettiin. Hurnin silmissä ei venäläisillä ja brittiläisillä ollut mitään eroa. Siksi juuri se kuva sai hänet tekemään päätöksen ryhtyä valokuvaajaksi. Vasta myöhemmin hänelle selvisi, että sen oli ottanut Cartier-Bresson. Ratkaiseva hetki, totisesti.