perjantai 13. marraskuuta 2015

Hetkiä elokuvateatterissa



Suomalaiset suuntaavat kulttuurinnälässään useimmiten elokuvateatteriin. Epäilen, että kyse on kirjaimellisesti nälästä: onhan elokuvateatterin sali niitä harvoja esityspaikkoja, joihin saa viedä mukanaan tuhdit eväät. On karmeaa joutua ihmisen viereen, joka ei pysty nauttimaan katsomisesta ilman litran juomaa, kahden litran popcorneja ja rapisevaa karkkipussia. Siinä vaiheessa, kun Finnkino alkaa myydä vielä hampurilaisiakin, jätän sen salit suosiolla näille napostelu-addikteille.

Olen pitänyt elokuvateatteria viimeisenä kännykkävapaana linnakkeena, koska yhä vielä ennen esityksen alkua kehotetaan kännykät sulkemaan tai ainakin panemaan äänettömälle. Todellisuus on jotain muuta. Ilman kännykälle kirjoitettua pää- tai sivuroolia ei tehdä enää yhtäkään nykyajasta kertovaa elokuvaa tai sarjaa. Käsikirjoittajat eivät tunnu osaavan enää kirjoittaa muunlaisia tarinoita: ei ole juonta ilman puhelinta kuljettamassa sitä eteenpäin.

Viime syksynä menin katsomaan Olivier Assayasin elokuvaa Clouds of Sils Maria mahdollisimman vähin ennakkotiedoin. Niiden perusteella odotin kuitenkin jotain muuta kuin lähes tauotta soivia kännyköitä ja jatkuvaa hälinää. Olin niin ärsyyntynyt, että mietin jo poislähtöä. Yhtäkkiä kaikki hälinä lakkasi, kuva vaihtui upeaan vuoristomaisemaan ja alkoi elokuvan toinen osa. Kännyköiden tilalla alkoi soida musiikki. Silloin en tiennyt, että kyseessä oli Johann Pachelbelin (1653−1706) tunnettu Canon in D Major. Kun musiikki osuu täysillä, sanat loppuvat.

Sveitsin Alpeilla kuvattuun episodiin ja koko elokuvaan liittyi olennaisesti myös sikäläinen sääilmiö, Maloja Snake, vuorten solaan hiljalleen ajautuva paksu pilvimuodostelma. Valkokankaallakin nähtynä se oli elämys. Todennäköisesti paikka alkoi viimeistään elokuvan esitysten alettua vetää uteliaita turisteja.

○ ○ ○

Erään kerran elokuvanäytöksen viidestä katsojasta kolme lähti kesken pois. Kieltämättä oudosti yhteen liitetyt tapahtumat − perhedraama, silmissä kieppuva avaruus ja esihistorian dinosaurukset − tuntuivat hyvin hämmentäviltä. Kyseessä oli Terrence Malickin ohjaama The Tree of Life.

Myös tässä elokuvassa klassinen musiikki otti ja yllätti. Tällä kertaa ilokseni myös tunnistin kappaleen, Bedřich Smetanan säveltämän Moldaun, nykyiseltä nimeltään Vltavan. Se vei ajatukset koulun musiikkitunneille ja opettajaan, jolle menee kaikki kiitos tunnistamisesta. Ehdin olla tämän nuoren naisen opetuksessa vain vuoden, ja hän oli kaikkea sitä, mitä aiempi, arvovallastaan kiinni pitänyt vanha mieskanttori ei ollut. Nuori opettaja muutti kokonaan käsitykseni paitsi musiikintunneista myös klassisesta musiikista, jota hän luokalle esitteli. Moldaun lisäksi mieleeni jäi ikiajoiksi norjalaisen Edvard Griegin säveltämä Peer Gynt -sarja.

○ ○ ○

Yleensä valitsen aika tarkkaan, millaista elokuvaa menen katsomaan, eivätkä kaikki tietenkään ole vain loistavia. Silti vain kerran valinta on osunut täydellisesti harhaan. Menneisyydessä menimme ystävän kanssa katsomaan Andrei Tarkovskin tieteiselokuvaa Stalker. Se oli meille nuorille (ja kypsymättömille?) samaa kuin Malickin elokuva niille toisille kesken poistuneille: käsittämätöntä ja pitkäpiimäistä. Aina kun luulimme elokuvan loppuvan, se vain jatkui ja jatkui. Lopulta nauroimme niin hysteerisesti, että muun yleisön takia oli aivan pakko lähteä pois. Johtuneeko tästä elokuvasta, ettei minkäänlainen scifi vähimmässäkään määrin vedä puoleensa.

○ ○ ○

Sitten on niitä elokuvia, jotka voi katsoa monta kertaa elämän aikana (mieluummin ei kuitenkaan liian usein). Kiitos Neloselle, jonka ansiosta tämä perjantai-ilta kuluu toisen suosikkielokuvani, Ridley Scottin ohjaaman Thelman ja Louisen parissa.