sunnuntai 5. heinäkuuta 2015

Uppoudun kuvaan



Kuulemma aikuiset ihmiset ovat aivan viime aikoina innostuneet värityskirjoista. Minua taas ovat jo kauan kiinnostaneet katselukirjat. Parhaillaan selailen kirjastosta löytynyttä Maailman parhaat luontokuvat -albumia, 24. vuosikerta (Docendo), jossa kuvaajien taitavuuden lisäksi kiehtoo laaja lajien, maisemien ja ilmiöiden kirjo. Niiden rinnalla tuntuukin usein, että Suomen luonto on jo loppuun kaluttu. Kuvaajilta vaaditaan yhä enemmän mielikuvitusta, että tavallinen punatulkku tai karhu saisi katsojan kiinnostumaan.

Ikioma aarteeni on National Geographicin 100 parasta kuvaa -kuvakokoelma, johon NG:n kuvatoimittajat valitsivat mielestään ykkösotokset lehden 113-vuotisen historian ajalta. Julkaisun nro 1 kannessa vastaani katsoo kuin hypnotisoiden Steve McCurryn kuvaama vihreäsilmäinen afgaanityttö. Kuvasta on tullut alan ikoni. Tämä vuoden 2002 kokoelma vie katsojan värikkäälle kulttuurimatkalle, joka on täynnä outoja ja ihmeellisiä pysähdyspaikkoja. Verkosta löytyvä NG:n laajempi kuvakokoelma melkein salpaa hengen. Aivan mieletön.


Tutustun tekijään

Käyn mielelläni myös näyttelyissä ja luennoilla kuuntelemassa niitä, joille valokuvaus on ammatti tai vähintään tärkeä harrastus. Esimerkiksi kesällä 2013 pääsin näkemään mainitun McCurryn näyttelyn Helsingissä. Oli hienoa kuulla, että hän oli halunnut etsiä ja myös löytänyt afgaanitytön, joka oli vuosien mittaan tuonut hänelle taloudellista menestystä. Nyt McCurry vuorostaan saattoi auttaa naiseksi varttuneen kuvattavansa perhettä.

Muutamana syksynä tunnetut valokuvaajat ovat käyneet kotikaupungissani kertomassa työstään ja tietenkin esittelemässä sen tuloksia. Erityisen onnellinen olen siitä, että sain nähdä vähäeleisen ja harvapuheisen, mutta kuvissaan vaikuttavan Hannes Heikuran ennen hänen yllättävää kuolemaansa viime maaliskuussa. (Ohessa Ylioppilaslehden juttu Heikurasta vuodelta 2011.) Vanha mestari Caj Bremer taas kertoi monenlaisia tarinoita kuviensa takaa. Mieltäni kosketti muuan pikkutyttö, kirjoituslehtiö ja lyijykynä jostain 1950- tai -60-luvulta. Nykyään harvinaista kuvaustekniikkaa camera obscuraa käyttävä Marja Pirilä luo aikaa vieviä kuvia, joiden onnistumista ei voi heti tarkistaa kuten digikamerasta.


Arvostan lahjakkuutta

Varmaan on jo käynyt selväksi, että mikä tahansa valokuva ei kiinnosta minua. Onko mitään puuduttavampaa kuin (kohteliaisuudesta) katsella sivukaupalla tylsiä kotialbumeja? Toistensa kaltaiset matkakuvat, joissa pakollisen nähtävyyden eteen seisomaan asettuneet ihmiset tuijottavat kameraan, eivät todellakaan edusta mielenkiintoista näkökulmaa. Perhekuvat ovat hauskaa katsottavaa vain perheen itsensä mielestä. Nykyinen selfie-villitys ei voisi vähempää kiinnostaa.

Taitavien ammattilaisten valokuvia katsellessani kadehdin kuvaajaa, joka on osannut nähdä ja tallentaa juuri tietyn näkymän tai tilanteen kaikkine yksityiskohtineen. Oikea hetki painaa laukaisinta voi olla ohi sekunnissa tai viedä viikkoja, kuukausia. Kadehtimista enemmän kuitenkin iloitsen siitä, että olen saanut tuon täysosuman nähdäkseni. En itse harrasta kuvaamista enkä osaisi ottaa sellaisia kuvia, joita haluaisin. Kateus ei siten pilaa katselunautintoa vaan muuttuu arvostukseksi.


 



Tämäkin on katselukirja, jonka sivuilla pääsee tutustumaan New Yorkiin yläilmoista. Kirja julkaistiin vuonna 2001. Sen tekijä JoAnn Padgett ei voinut ennalta tietää, että teos päättyisi kuviin savuavista raunioista.