keskiviikko 10. marraskuuta 2021

Insinööriopein yli esteiden

Esteet on tehty voitettaviksi ja ongelmat ratkaistaviksi, sopii insinöörin motoksi.

Jo aiemmin sarjassa Eurooppa ylhäältä päin esiteltiin muuan insinööriajattelun nerokas lopputulos, Skotlannin maamerkki, kaksi kanaalia yhdistävä pyörivä venehissi Falkirk Wheel. Kanaalien välinen korkeusero on 35 metriä. Hissin pyörän kahdessa altaassa lastit kulkevat samanaikaisesti ylös ja alas.

Äskettäin sarjassa nähtiin toinen nerokas keksintö, Sveitsin Stoosissa joulukuussa 2017 avattu Euroopan (ellei maailman) jyrkin kiskoköysirata eli funikulaari. Noin sadan asukkaan vuoristokylä Stoos sijaitsee 50 kilometrin päässä Zürichistä.

Maassa, jonka pinta-alasta yli 50 prosenttia on Alppien vuoristoseutua, on sopeuduttava jyrkkien, joskin kauniiden maisemien asettamiin vaatimuksiin. Sellaisissa olosuhteissa tarvitaan kekseliäisyyttä, joka tekee mahdottomasta mahdollista. Ilmeisen vaativan Stoosin radan kehittely ja rakentaminen vei yhteensä 14 vuotta. Sen edeltäjä oli ollut käytössä vuodesta 1933.

Edeltäjän korvanneen, toiseen paikkaan rakennetun uuden radan kaltevuudeksi mainitaan 110 prosenttia. Korkeusero 1,7 kilometrin matkalla on 744 metriä.

Erikoisen mallinen kulkuväline näyttää toisiinsa kiinnitettyjen 4 tynnyrin riviltä. Tynnyrit ovat vaunuja, joihin mahtuu 34 matkustajaa kuhunkin. Vaunuissa on mukautettu kallistusjärjestelmä, niin että matka etenee vakaana ilman kuperkeikkoja 10 metriä sekunnissa. Saattaa siinä silti heikompihermoista hirvittää.

Voi helposti kuvitella, että jo radan rakennusvaihe herätti paikallisissa suurta kiinnostusta saati sitten sen lopputulos. Kiitos televisiossa esitetyn Euroopan maita kuvaavan sarjan, tähän ihmeeseen pääsi nyt myös meillä tutustumaan.

 

 Muina lähteinä Wikipedian ja The Guardianin artikkelit