Kuinka tarpeellista on tehdä erituoksuisia tiskiaineita?
Kaupan hyllystä ei ollut löytää tuttua perustuotetta, koska se oli piilotettu
kyykkytasolle. Ylemmillä hyllyillä oli yhdeksän erilaista saman merkin
tiskiainetta, eritehoisia, -värisiä ja -tuoksuisia.
Entä maisteleeko joku todella kauppojen jäätelöaltaiden koko
ylenpalttisen tarjonnan vai onko useimmilla sittenkin vain muutama ajasta
toiseen kestävä suosikkimaku? Suomen
Kuvalehden (22/2019) artikkelin Vaikea
valinta mukaan jäätelön elämä alkoi vaniljasta, ja se on hämmästyttävästi
säilyttänyt paikkansa syöjien kielellä: Suomen suurimman kauppaketjun myydyin
jäätelötuote on litran vaniljajäätelö.
Artikkelissa todetaan, ettei valikoiman kasvaminen ole lisännyt
eikä vähentynyt kulutusta.
Entä kuinka kestävää kehitystä on, että valmistetaan liki
300 erilaista keksi- tai liki 100 sipsilajia? Tarkkoihin lukuihin 285 ja 95 oli
laskelmissaan päätynyt jutussa haastateltu amerikkalainen psykologi Barry Schwartz.
Luulisi, että vähemmälläkin valinnanvaralla saisi astiat
puhtaiksi ja suun sekä vatsan tyytyväiseksi. Sitä paitsi vähemmästä on oikeasti
helpompi valita. Erikoistunut kahvilakin voi menestyä vain yhden leivonnaisen
taktiikalla.
Uudet ideat ovat parhaimmillaan silloin, kun ne ratkaisevat
jonkin ongelman. Toiset, kehittelijänsä mielestä mainioilta tuntuvat, eivät
sittenkään ole aina niin mainioita – usein niillä vain luodaan ihmisille turhia
tarpeita, että heidät saataisiin kuluttamaan yhä enemmän. Se onnistuu sitä
helpommin, mitä henkilökohtaisempiin mieltymyksiin uutuus kohdistuu: hedelmäisentuoksuinen
tiskiaine juuri sinulle.
Ja kun ihminen on kerran totutettu markettien kymmenen metrin mittaiseen maitohyllyvalikoimaan, pienestä kaupasta ei koskaan tunnu löytyvän mitään.
Moni uskoo edelleen, ettei kasvulle ole rajoja,
kuluttamisessakaan. Niinpä niin, kasvavathan ne leipäjonotkin.
Sitten menee kenkäkauppaan, tavarataloon, toiseen ja kolmanteenkin,
eikä valinnanvaraa juuri ole. On vain musta ja valkoinen, joskus myös ruskea.
Kyse ei ole kengistä vaan kengännauhoista.
Kolme väriä on varsin vaatimaton valikoima. Kaupan mielestä
niillä kaiketi pitäisi nyörittää myös kaikki siniset, punaiset, vihreät ynnä
muunväriset jalkineet. Jos väritarjonta kuitenkin vastaa kysyntää, kuluttajalle
ilmeisesti on tärkeämpää soinnuttaa tiskiaine keittiöönsä kuin nauhat kenkiinsä.