sunnuntai 23. kesäkuuta 2019

Ajatuksia tiskiainehyllyllä


Kuinka tarpeellista on tehdä erituoksuisia tiskiaineita? Kaupan hyllystä ei ollut löytää tuttua perustuotetta, koska se oli piilotettu kyykkytasolle. Ylemmillä hyllyillä oli yhdeksän erilaista saman merkin tiskiainetta, eritehoisia, -värisiä ja -tuoksuisia.

Entä maisteleeko joku todella kauppojen jäätelöaltaiden koko ylenpalttisen tarjonnan vai onko useimmilla sittenkin vain muutama ajasta toiseen kestävä suosikkimaku? Suomen Kuvalehden (22/2019) artikkelin Vaikea valinta mukaan jäätelön elämä alkoi vaniljasta, ja se on hämmästyttävästi säilyttänyt paikkansa syöjien kielellä: Suomen suurimman kauppaketjun myydyin jäätelötuote on litran vaniljajäätelö.

Artikkelissa todetaan, ettei valikoiman kasvaminen ole lisännyt eikä vähentynyt kulutusta.

Entä kuinka kestävää kehitystä on, että valmistetaan liki 300 erilaista keksi- tai liki 100 sipsilajia? Tarkkoihin lukuihin 285 ja 95 oli laskelmissaan päätynyt jutussa haastateltu amerikkalainen psykologi Barry Schwartz.

Luulisi, että vähemmälläkin valinnanvaralla saisi astiat puhtaiksi ja suun sekä vatsan tyytyväiseksi. Sitä paitsi vähemmästä on oikeasti helpompi valita. Erikoistunut kahvilakin voi menestyä vain yhden leivonnaisen taktiikalla.

Uudet ideat ovat parhaimmillaan silloin, kun ne ratkaisevat jonkin ongelman. Toiset, kehittelijänsä mielestä mainioilta tuntuvat, eivät sittenkään ole aina niin mainioita usein niillä vain luodaan ihmisille turhia tarpeita, että heidät saataisiin kuluttamaan yhä enemmän. Se onnistuu sitä helpommin, mitä henkilökohtaisempiin mieltymyksiin uutuus kohdistuu: hedelmäisentuoksuinen tiskiaine juuri sinulle.

Ja kun ihminen on kerran totutettu markettien kymmenen metrin mittaiseen maitohyllyvalikoimaan, pienestä kaupasta ei koskaan tunnu löytyvän mitään.

Moni uskoo edelleen, ettei kasvulle ole rajoja, kuluttamisessakaan. Niinpä niin, kasvavathan ne leipäjonotkin.

Sitten menee kenkäkauppaan, tavarataloon, toiseen ja kolmanteenkin, eikä valinnanvaraa juuri ole. On vain musta ja valkoinen, joskus myös ruskea. Kyse ei ole kengistä vaan kengännauhoista.

Kolme väriä on varsin vaatimaton valikoima. Kaupan mielestä niillä kaiketi pitäisi nyörittää myös kaikki siniset, punaiset, vihreät ynnä muunväriset jalkineet. Jos väritarjonta kuitenkin vastaa kysyntää, kuluttajalle ilmeisesti on tärkeämpää soinnuttaa tiskiaine keittiöönsä kuin nauhat kenkiinsä.

Jos hyvin käy, sopivat nauhat voivat löytyä suutarista.