keskiviikko 23. maaliskuuta 2016

Elämysmarkkinoilla



Viime viikolla tietokoneeni halusi tietää, kuinka tyytyväinen olin käyttöjärjestelmän ”päivityselämykseen”. Päivityselämys? Kuulosti niin hölmöltä, että jätin kommentoimatta.

Ennen oli makuelämys, lukuelämys ja ahaa-elämys. Yllättäviä, sisäsyntyisiä kokemuksia, jotka vaikuttavat ihmiseen vahvasti. Tällaiset kokemukset ovat hyvin yksilöllisiä. Jonkun taivaallinen makuelämys oksettaa jotakuta toista, eikä sama kirja koskaan vaikuta lukijoihinsa vain yhdellä tavalla. 

Mielestäni elämyksistä mikään ei voita ahaa-elämystä, sitä hetkellistä välähdystä, kun oivaltaa jonkin asian.

Sitten tuli markkinahumu, elämyksiä alettiin myydä, ja niistä tehtiin palveluja. Keksittiin elämyslahjat, elämysmatkailu ja elämyspalvelut. ”Uinuvasta Varjakan saaresta halutaan elämyspalvelukeskus”, kerrottiin juuri Ylen verkkosivuilla (22.3.2016).

Kuka haluaa jonkun toisen määrittelevän sen, mikä hänelle on omakohtainen elämys? Voiko kirjakauppa myydä lukuelämyksiä? Riittääkö jollekulle takuuksi, että elämyksestä joutuu maksamaan? ”Osta, niin lupaamme, että saat elämäsi kokemuksen!”