tiistai 1. joulukuuta 2015

Kuin riutuva syksyilta



Sarjasyksyni asteli Siltaa pitkin Downton Abbeyyn. Silta jo päättyi, kun taas Downtonin viimeisen jakson esittäminen siirrettiin jälleen jostain kumman syystä vuodenvaihteen yli. Edelliskaudella tehtiin samoin, vaikka mikään ei olisi sopinut joulunalusaikaan paremmin kuin loppujaksossa vietetty kartanon joulu. En kerta kaikkiaan ymmärrä Ylen ratkaisua.

Silta ilman rikollisten jäljissä astelevaa Kim Bodniaa alias Martin Rohdea oli kuin pilvinen päivä, ja huoneeseeni laskeutui ikävyys kuin riutuva syksyilta. Median mukaan poisjäänyttä Bodniaa ei miellyttänyt suunta, johon sarjaa oltiin viemässä. Valitettavasti olen samaa mieltä. Tämänkertaiseen ruumiskasaan ja siten pois koko sarjasta päätyi myös yksi päähenkilöistä. Jos sarja siis vielä jatkuu, se on menettänyt jo kaksi alkuperäistä hahmoa. Sattumoisin he olivat työtoverinsa Saga Norénin ainoat ystävät.

Fiktiossa on se kiinnostava moraaliin liittyvä seikka, että kun mieltyy johonkin roolihahmoon, hänen tekojaankin alkaa katsoa sallivin silmin. Sympatia ja suoraselkäisyys joutuvat helposti ristiriitaan. Vain fiktiossa saa toivoa, että vakava rikos jätetään huomiotta, jos sillä tavalla paha saa palkkansa. Usein yhteisön odotetaan pitävän jäsentensä puolta jopa lain kustannuksella. Sagalle ystävyys ei kuitenkaan merkinnyt velvollisuutta suojella henkirikoksen tehnyttä työpariaan Martinia.

Sofia Helinin esittämästä itsevarmasta Sagasta oli tällä kaudella tehty pelokkaasti kulmiensa alta pälyilevä varjo entisestä. Ilmeisesti muutoksella oli tarkoitus laajentaa hänen yksitotista tunneilmaisuaan, mutta kävikin päinvastoin. Helin näytti kaiken aikaa kuin selkäänsä saaneelta lapselta, minkä vuoksi Sagan persoona menetti aiemman kiehtovuutensa. Sarjan tekijöiden kannattaisi keksiä keino, jolla karismaattinen Martin saadaan ulos vankilasta ja takaisin töihin. Niinhän olisi jouduttu tekemäänkin, jos toisen kauden lopussa kolmannesta ei ollut vielä sovittu. − On sitä kuulemma hullumpiakin juonenkäänteitä sarjoissa toteutettu.

Siltaa kannatteli kuitenkin yhä sen hypnoottisen synkkä tunnusmusiikki, Choir of Young Believers -yhtyeen esittämä Hollow Talk. Edellisen kauden päätöksessä se myös saatteli Martin Rohden vangittuna poliisiautoon. Johtuneeko siitä, että musiikin soidessa luulen kuulevani siinä hänen äänensä.

○ ○ ○

Syksyllä Femmalla esitettiin dokumentti, jossa käsiteltiin pohjoismaisia rikossarjoja (Silta, Rikos, Wallander, Lilhammer sekä poliittinen draamasarja Vallan linnake) ja niiden saamaa valtavaa suosiota muualla. Dokumentin perusteella Silta nousee ylitse muiden: se on kuulemma myyty kaikkiin muihin maihin paitsi Etelä-Sudaniin, Kosovoon ja (kuinka ollakaan!) Pohjois-Koreaan. Ohjelmassa esiteltiin myös sarjasta tehtäviä uusia versioita, joita kuvattiin Yhdysvalloissa sekä yhteistyönä Ranskassa ja Englannissa. Onko tässä jotain järkeä? Luultavasti useampikin maa innostuu tekemään omansa, ja sitten ne kauppaavat näitä versioitaan toisilleen. Jos alkuperäinen on menestys, kopio häviää aina.

Silta ei siis enää kolmannella kaudellaan ansaitse täysiä pisteitä. Sen sijaan mainituista sarjoista alusta loppuun kiinnostavuutensa säilyttänyt Vallan linnake saa edelleen täyden luottamukseni. Pääministerinä Birgitte Nyborg johti hallitustaan älykkäästi mutta jämäkästi. Hän ei epäröinyt silloinkaan, kun henkilösuhteet olivat ristiriidassa yleisen edun kanssa. Sidse Babett Knudsen teki tässä sarjassa totisesti elämänsä roolin.