keskiviikko 14. lokakuuta 2015

Jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan



Ääriajattelu ei ole vain pahamaineisten ääriliikkeiden ”yksinoikeus”. Samaan sortuvat useimmat meistä, joskin se ilmenee lähinnä sanallisena liioitteluna ja kärjistämisenä. Moni pariskunta esimerkiksi yrittää turhaan setviä ongelmiaan syytämällä sanoja äärestä toiseen: Miksi aina teet noin? Mikset koskaan kuuntele, mitä sanon? Mitä siitäkin tulisi, jos kaikki olisivat kuin sinä? No ei todellakaan mitään.

Kun julkinen keskustelu suvaitsevaisuudesta kävi kuumimmillaan, alkoi joskus tuntua siltä, kuin olisi jotenkin halveksittavaa olla suomalainen. Valitettavasti tämä tunne tuli monen sellaisen puheenvuorosta, joka vastustaa vastustajia.

Aivan kuin suvaitsevuutta puoltaviin mielipiteisiin olisi sisältynyt pientä piikittelyä tai vähättelyä siitä, millainen ihminen tavallinen suomalainen on. Ja aivan kuin tämä tavallinen ihminen olisi nimenomaan aina tietyn puolueen jäsen, mikä − harmillista kyllä − harhauttaa eksymään asian viereen. Jotain on pahasti menossa pieleen, jos Suomen lipun näkeminen saa ensimmäiseksi ajattelemaan kyseistä puoluetta ja sen saamaa mainetta. Tällä tavalla kuulin erään miehen reagoivan kesän puistotapahtumassa, jossa yleisölle jaettiin muun muassa kuvakortteja, joissa liehui siniristilippu.

Suomessa myös pelättiin, että maine menee yhden ainoan huppupään takia. Voihan… kaavakkeet! Maailman uutisvirrassa kukaan tuskin muisti asiaa enää päivän, parin kuluttua. Samaan virtaan hukkuvat järkyttävät uutiset vaikkapa Yhdysvalloista: edes lähes päivittäin tapahtuvat joukkoammuskelutkaan (MTV:n uutisten tilasto) eivät näytä tarpeeksi huolettavan amerikkalaisia saati muita. Yksittäinen ihminen voi ajatella, ettei koskaan muuttaisi sellaiseen maahan, mutta muu maailma − who cares?

En tiedä, ollaanko muualla maailmassa Suomen tapaan ikään kuin ikuisia teini-ikäisiä: Halutaan olla samanlaisia kuin kaikki muut, ettei vain erotuta joukosta. Käyttäytyä pitäisi kuin kuka tahansa muu eurooppalainen. Sivistyksen huippu lienee firman, tapahtuman tai bändin englanninkielinen nimi. Entä luovutaanko muualla jostain omasta tavasta vain siksi, että se saattaa loukata maahan asettuneen suomalaisen tunteita?

Yhden näkökulman eurooppalaiseen kansallistunteeseen sai viime viikolla esitetystä Ulkolinjan dokumentista Eurooppa myytävänä: siitä sai kyllä kuvan, että ihmiset yhteisön maissa ovat ylpeitä omasta maastaan ja taistelevat kynsin hampain sen puolesta. Monen maan kansallisomaisuutta uhkaa talouskriisin varjossa päätyminen rahakkaiden sijoittajien yksityisomistukseen: Itävallassa myynniltä pelastettiin toistaiseksi vuoret, Irlannissa metsät, Ranskassa historiallinen palatsi, mutta viinitarhat päätyivät kiinalaissijoittajalle. Italiassa entinen pääministeri Berlusconi suunnitteli 2000-luvun alkupuolella myyvänsä kaikki maan muistomerkit, ja jopa Colosseum on ollut vaarassa. Kreikkalaismiehen sanoihin (kohdetta vaihtamalla) ehkä tiivistyy monen eurooppalaisen kansallistunne: ”Kuolisin, jos Akropolis myytäisiin. Ei olisi enää syytä elää.”

Suomalaista kansallistunnetta ei kukaan muu pidä hengissä kuin me itse. Ikävää, jos suomalaisuus on monelle kuin joulukoristelaatikko: Otetaan esille kerran vuodessa itsenäisyyspäivänä ja silloin harvoin, kun suomalaisurheilija seisoo palkintopallilla. Muina aikoina se laatikko pidetään visusti piilossa kaapin kätkössä. Jos joku innostuukin joulusta kauden ulkopuolella, hänet leimataan hörhöksi.  

Jotenkin pidän amerikkalaisten tavasta panna käsi sydämelle kansallislaulun ajaksi, eikä sillä ole mitään tekemistä heihin liitetyn yltiöisänmaallisuuden kanssa. Yksinkertainen ele viestii kunnioitusta. En kuitenkaan halua olla amerikkalainen, ranskalainen, venäläinen tai irakilainen − haluan olla suomalainen. Haluan olla siitä häpeilemättä ylpeä ilman väheksyntää ja kaikenlaisia leimaavia sivumerkityksiä.