perjantai 2. lokakuuta 2015

Makean olomuotoja



Alkusyksystä Fem-kanavan Efter Niossa puhuttiin elokuvista eri näkökulmista. Juontajat Sonja ja Mårten pohtivat muun muassa, miten musiikki vaikuttaa elokuvan katsomisessa. He olivat itse näytelleet lyhyen kohtauksen ja pyytäneet säveltäjä Tuomas Kantelista säveltämään siihen kolme erilaista taustaa. Musiikkivaihtoehtojen mukaan kuva saattoi kertoa täysin erilaisia tarinoita: näkikö katsoja vihjeen tulevasta rikoksesta vai kenties rakkauden menettämisestä?

Hieman myöhemmin satuin näkemään videon, joka oli koostettu sodasta raportoineen toimittajan stillkuvista. Kesken kaiken tiedostin taustalla soineen musiikin roolin: se oli kuin pehmeä tyynykasa, joka teki katsojan olon mahdollisimman mukavaksi näkemään ikäviä asioita. Niin kuin usein, myös tässä musiikilla vedottiin tunteisiin eli yritettiin saada katsoja tuntemaan empatiaa. En kuunnellut, mistä englanninkielinen laulu kertoi, mutta lopussa sävelmän luoma tunnelma oli jo silkkaa siirappia. Antaisin mieluummin pelkän kuvan kertoa.

Entä miten toimii kuvitettu musiikki? Radiokuuntelija toivoi Romeon ja Julian teemaa, joka on tuttu muun muassa Seija Simolan laulamana nimellä Kun aika on. Kuuntelijan toivomassa itkettävän kauniissa versiossa ei ollut sanoja, mutta viulu soi sitäkin puhuttelevammin ranskalaisen André Rieun käsissä.

Verkosta löytämässäni videossa viulisti on komea, nainen kaunis ja ympäristö mitä romanttisin − täydellisen ihanaa. Vaikka esteettisyys onkin tärkeä elementti, tässä kokonaisuus on marinoitu hunajalla. Mielestäni kuva ohjailee liikaa kuuntelijan kokemusta. Silmät sulkemalla voi soittajan sijasta keskittyä itse musiikkiin tai omaan armaaseensa. Kuvaa ei tarvita lainkaan.

Jos edellinen musiikkivideo edustaa yliromanttisuudessaan päivänsädettä, sen vastapari menninkäinen voisi olla Eppu Normaalin Tahdon sut -video. Viime vuonna uutisoitiin suomalaisbändin pääsystä yhdysvaltalaisen Rolling Stone -musiikkilehden listalla 20:n joukkoon kategoriassa kotimaassaan menestynyt mutta ei USA:n markkinoita valloittanut artisti tai yhtye. (Vielä nytkin lehden verkkosivujen esittelyissä Eppuja edustaa vain Martti Syrjä, kun taas islantilaista Hjalmar-yhtyettä edustaa koko Eppu-poppoo. Edes islantilaiset eivät siis ole välittäneet korjata virhettä.) 

Tahdon sut oli Rolling Stonen poimima esimerkki Eppujen musiikista. Olisi kiintoisaa kuulla, miten (oletettavasti) suomen kieltä taitamaton valitsija on tulkinnut laulun sisältöä. Siinähän umpirakastunut mies on kosinnan partaalla, kuvasta taas voisi päätellä, että epätoivoinen tomumaja etsii kämppäänsä siivoojaa.

Mahdoton sanoa, kumpi tässä tapauksessa vangitsee aistit tehokkaammin, kuva vai musiikki. On aina ilo saada kuunnella Eppujen omaperäistä musiikkia nimenomaan suomen kielellä, niin tässäkin. Kuva taistelee huomiostani tasaväkisesti mutta hyvässä mielessä. Hienosti toteutettu kuvitus kiehtoo, vaikkei siinä esiinny lainkaan laulun todennäköistä kohdetta, kaunista naista, ja miestenkin vetovoima perustuu ehkä muuhun kuin ulkonäköön (hyvällä tämäkin!). ”Vanhojen poikien” leikkisyys liimaa erilaiset tarinat yhteen. Ei lainkaan lisättyä sokeria.

Yleisesti ottaen en kuulu musiikkivideoiden kohdeyleisöön, joten tämä otanta yksityisessä levyraadissani on kooltaan todella vaatimaton mutta siksi myös helppo. Sanomattakin selvää, että näistä kolmesta jälkimmäisestä kokonaisesityksestä pisteet ropisevat Eppujen laariin.