perjantai 5. huhtikuuta 2019

Täydellisen viivan vaikeus


Kauas on tultu siitä, kun käsin kirjoittaminen oli suorastaan yksi taiteenala. Erityisesti itämaisiin kulttuureihin kuuluva kaunokirjoitustaide eli kalligrafia on ollut osa yleissivistystä. Länsimaissa tai ainakaan Suomessa ei kohta enää osata kirjoittaa käsin edes tuiki tavallista nimikirjoitusta saati lukea käsin kirjoitettua tekstiä.

Kalligrafiassa pyrkimys kauniiseen työnjälkeen vaatii keskittymiskykyä, joka niin ikään alkaa nykyihmisellä olla hakusessa. Ehkäpä kalligrafian harjoittamisesta olisi apua kiireestä stressaantuneelle ja poukkoilevalle mielelle.

Japanilaiseen estetiikkaan perehtyneen Minna Eväsojan hulluihin ja hurmaaviin kokemuksiin Japanista kuului muun muassa kalligrafian opintoja. Kirjassaan Melkein geisha (2016) hän kuvaa niiden parissa kulunutta vuotta niin, että lukija turhautuu jo pelkästään siitä.

Eväsojan ensimmäinen kotitehtävä oli numeron yksi vetäminen siveltimellä. Se kirjoitettiin kiinalaisittain suorana vetona vasemmalta oikealle. Opettajan mukaan jäljestä näkee, kuka on taitava ja kuka ei. Onnistunut veto ilmentää voimaa, tasapainoa, ilmavuutta sekä energisyyttä. Siinä on selkeä alku ja vahva loppu. Lisäksi numeron tulee olla harmonisessa suhteessa paperin kokoon ja omaan allekirjoitukseen.

Mitä ilmeisimmin Japanissa tarvitaan myös viivanlukutaitoa.

Vaativan opettajan mielestä Eväsoja oli lopulta kuuden kuukauden jälkeen edistynyt viivanvedossa niin paljon, että hän saattoi siirtyä numero kahteen. Kakkosessa tehdään kaksi vetoa allekkain vasemmalta oikealle niin, että ylempi viiva on hieman alempaa lyhyempi. Numeron onnistumiseen vaikuttaa viivojen väliin jäävä tila ja niiden pituuserojen harmonia.

Yhdeksännen kuukauden alussa opettaja katsoi Eväsojan valmiiksi harjoittelemaan numero kolmea kolmine viivoineen. Vielä ennen vuoden loppua hän ehti lyhyesti tutustua koukkuvetoon ja jalkavetoon. Sitten lopahti myös opiskelijan into jatkaa tämän taiteenlajin parissa.

Vieläköhän samanlainen kärsivällisyyttä ja innostusta koetteleva täydellisyyden tavoittelu elää ja voi hyvin? Eväsoja aloitti jatko-opintonsa Japanin Kobessa 1990-luvun puolessa välissä, ja aika on vaihtunut toiseen myös siellä. Toisaalta kyse on erittäin pitkästä ja arvostetusta perinteestä.

Eikä ole kahtakaan vuotta siitä, kun japanilainen junayhtiö pyysi julkisesti anteeksi 20 sekunnin myöhästymistä aikataulusta.