lauantai 7. lokakuuta 2017

Pari poimintoa elämän kirjosta



”Jos voisin napsauttaa sormiani ja muuttua ei-autistiseksi, en tekisi niin – koska silloin en enää olisi minä. Autismi on osa olemassaoloani”, on sanonut nyt 70-vuotias etologi ja autismikonsultti Temple Grandin. Juuri hänen tapauksensa antoi nimen Oliver Sacksin kirjalle Antropologi Marsista (alkuteos 1995, suom. 2006).

Grandinin varhaislapsuus oli pelkkää kaaosta ja itsetuhoista käytöstä, eikä hän puhunut lainkaan ennen kolmatta ikävuottaan. Sen sijaan monien autistien tapaan hänen keskittymiskykynsä kehittyi erinomaiseksi. Lääkärit ennustivat hänen tarvitsevan elinikäistä laitoshoitoa.

Myöhemmin Grandin sai opettajan, jonka avulla hän löysi oman paikkansa. Siinä, missä sosiaalinen kieli monimutkaisine vihjauksineen, olettamuksineen, kielikuvineen ja vitseineen ei yleensä auennut, tekniikan kieli olikin helppoa ja johdatti hänet tieteen maailmaan.

Kansainvälistä kuuluisuutta Grandin sai karjan hyvinvointia parantavilla uusilla menetelmillään, jotka muun muassa vähentävät eläinten stressiä ennen teurastusta. Wikipedian mukaan yli puolet pohjoisamerikkalaisista teurastamoista käyttää nykyisin Grandinin mallin mukaisia karjankäsittelytiloja.

Vaikka Grandinin on ollut vaikea ystävystyä, ilmaista tunteitaan ja ymmärtää ihmisten pelaamia pelejä, hänen elämäntyökseen tuli lopulta esiintyä puhujalavoilla eri puolilla maailmaa. Enimmäkseen hän luennoi autismista ja eläinten käyttäytymisestä. Sacksin tekemien havaintojen mukaan Grandinin luennointityyli on ajan mittaan sujuvoitunut, ja hän saattaa jopa improvisoida ja tehdä humoristisia sivuhuomautuksia.

Televisiossakin esitetyn elokuvan Temple Grandin (2010) pääosassa on monipuolisia rooleja tehnyt Claire Danes.

• • •

Sacks kertoo kirjassaan myös taiteilija Jonathan I:n tapauksesta. Jonathan oli yli 60-vuotias, kun hänen autoonsa törmättiin. Onnettomuus ei vaikuttanut pahalta, eikä hän tuntenut tarvetta hakeutua hoitoon. Vaimon mielestä jotain oli pielessä, ja hän pakotti miehensä tutkimuksiin seuraavana päivänä.

Vaarattomalta tuntunut kolaus kuitenkin mullisti Jonathanin elämän. Värikylläisistä maalauksistaan tunnettu kuvataiteilija menetti kokonaan värinäkönsä. Ei vain punaista ja vihreää vaan kaikki värit. Maailma näyttäytyi pelkissä harmaan sävyissä, myös unissa. Syömäänsä ruokaakaan hän ei pystynyt tunnistamaan värin perusteella.

Jos ei pidä mustavalkoisesta tyylistä eikä ajattelutavasta, värien menetys on käsittämätön sokki. Jonathanin piti paitsi sopeutua mahdottomaan myös opetella toimimaan uusin tavoin jokapäiväisessä elämässään. Ensin tämä Pantone-värikartat hallinnut taiteilija luuli osaavansa maalata muistin varaisesti värejä käyttäen, mutta muiden mielestä hänen uudet maalauksensa eivät enää miellyttäneet silmää. Lopulta hän siirtyi täysin mustavalkoisen taiteen tekemiseen.

Värinäön menetystä korvasi jonkin verran hämäränäön paraneminen. Kukapa silti vaihtaisi värit kykyyn lukea auton rekisterinumero yöllä neljän korttelin päästä, kuten Jonathanille kävi. Tosin eihän hän saanut valita.

Paitsi että kolmen vuoden kuluttua onnettomuudesta taiteilijalle annettiin mahdollisuus kokeilla uutta menetelmää, jonka avulla värinäköä olisi ainakin yritetty palauttaa.  Jonathanin läpikäymä sopeutumisaika oli kuitenkin ollut niin vaikea, ettei hän halunnut kokea samaa enää uudelleen. Ehdotus tuli liian myöhään; nyt se tuntui hänestä enää käsittämättömältä ja vastenmieliseltä.

Vaikka siis Temple Grandiniin verrattuna Jonathan I:lle tarjoutui todellinen mahdollisuus ”napsauttaa sormiaan” ja muuttua, hänkään ei halunnut tehdä niin. Molemmat tuntuvat ymmärtäneen elämästä jotain hyvin olennaista.

Entä kumpi lienee ihmiselle nykymaailmassa vaikeampaa, hyväksyä itsensä vai toinen sellaisena kuin on?