perjantai 20. lokakuuta 2017

Onneksi on tunteet



Piirroselokuvillaan lumonneen Walt Disneyn mielestä taide ei toimi, jos se ei vaikuta ihmisen tunteisiin. Piirrettyjen menestys perustui alkuaikoina vitseihin, joiden tarkoitus oli saada katsojat nauramaan. Hyväntahtoinen nauru saa olon tuntumaan kevyeltä ja iloiselta. Disneystä tehdyn dokumentin mukaan ohjaaja halusi kokeilla jotain muutakin: hän halusi tietää, voiko piirrosfilmi saada myös itkemään.

Disney sai vastauksen kysymykseensä joulun alla vuonna 1937. Tuolloin Yhdysvalloissa tuli ensi-iltaan hänen piirrosfilminsä Lumikki ja seitsemän kääpiötä, jonka hahmot perustuvat yhteen satumaailman tunnetuimmista saduista, saksalaisten Grimmin veljesten tarinaan Lumikki.

Kateellisen äitipuolensa kynsistä pelastunut Lumikki saa kodin metsässä asustavien kääpiöiden luona. Kun äitipuoli kuulee tytön edelleen olevan hengissä vastoin hänen antamaansa määräystä, hän muuntautuu vanhan eukon hahmoon ja vie Lumikille myrkytetyn omenan. Omenaa haukannut tytärpuoli vaipuu kuoleman kaltaiseen tilaan.

Lasisessa arkussa makaavan Lumikin hautajaissaattokohtaus teki osaltaan piirroselokuvan historiaa: yleisö liikuttui kyyneliin, jopa sellaiset suuret näyttelijät kuin Clark Gable ja Carole Lombard. Disney piti yleisön reaktiota elokuvan suurimpana saavutuksena yli kaupallisen menestyksen.

Vain täysin paatunut pystyy pitämään oman katseensa kirkkaana, kun piirroshahmon silmän sumentaa hitaasti poskelle vierähtävä isokokoinen kyynel.

On helppo olla samaa mieltä Walt Disneyn kanssa siitä, että taiteen tulee vaikuttaa tunteisiin, muuten se on merkityksetöntä. Jos suomalainen elokuva pystyy viemään katsojaa tunneskaalan äärestä toiseen samalla tavalla kuin Antti-Jussi Annilan ohjaama Ikitie, se on onnistunut yli odotusten. 

Ahdistusta, pelkoa, raivoa, inhoa, järkytystä, murhetta, myötätuntoa, ripaus iloa, helpotusta Ikitien musertava tarina ja hienot näyttelijäsuoritukset pakottavat kokemaan kaikki nämä tunteet sen sijaan, että kärsimättömänä odottaisi elokuvan päättymistä.

Varmaan yhtä lailla katsojalle kuin päähenkilö Jussi Ketolalle on osoitettu elokuvan viimeiset, mieleen jäävät sanat. Niin ankaran koettelemuksen jälkeen kumpikin meistä kaipaa lohdutusta, turvaa ja toivoa paremmasta.