Kaikilla on oma en tykkää -asialistansa. Siitä, että joku ei
pidä samoista asioista kuin joku toinen, saadaan aikaan monta turhaa kiistaa. Samoin
tehdään monta väärää tulkintaa, kun tätä yksinkertaista asiaa ei ymmärretä tai
hyväksytä. Mutta kun on vain ”pakko” päästä sanomaan.
Sen, että joku ei pidä jostakin, ei pitäisi oikopäätä merkitä
väärässä olemista, suvaitsemattomuutta, allergiaa tai ”vanhuudenvaivaa”. Tai vihaamista.
Pitäminen ja rakastaminen ovat vahvuudeltaan eri luokkaa, niin ovat myös
ei-pitäminen ja vihaaminen.
(Tosin joku voi rakastaa vaikka auton ovia, ihmisen kuorta,
sellerinjuurta tai kevätaamuja. Tai kuten suomalaiset nyttemmin lehtien
palstoilla saattavat tunnustaa: rakastaa voi jopa mansikoita tai kävelemistä.)
Ihmisestä saatetaan tehdä ”vihaaja” vain yhden kommentin
perusteella. Erityisen helppoa vaikuttaa olevan jonkun leimaaminen lasten- tai
eläintenvihaajaksi, vaikka usein kyse ei ole lapsesta tai eläimestä sinänsä. Esimerkiksi
konsertissa lapsen itku häiritsee monia siinä missä puhelimen soittoäänikin. Kai
itku tavallaan häiritsee myös lapsen huoltajaa, koska hänen pitää konsertin
sijasta keskittyä itkevän hyssyttelyyn.
Käyn mielelläni kahviloissa, mutta en halua juoda maksamaani
kahvia eläintarhassa. Se ei silti tee minusta eläintenvihaajaa, oli kyse sitten
kissoista, koirista tai vaikka jäniksistä. Pidän kissoista, mutta en
erityisemmin pidä juuri ulkoa tulleen katin tepastelusta ystävänkään
ruokapöydällä.
On kuitenkin turhaa ruveta kiistelemään aiheesta, riittää,
että jätän menemättä kahvilaan, joka ei miellytä. Toivon vain, että lemmikeille
sallittujen paikkojen yleistyessä aina säilyy vaihtoehto meille ”vanhanaikaisen”
kahvilan ystäville.
Kadulla pysäyttelevät varainkerääjät kyselevät ”kahta minuuttia”
aikaani tai kiinnostustani sinänsä tärkeisiin asioihin. En pidä tällaisesta
lähestymis- ja toimintatavasta, joten sivuutan heidät poikkeuksetta – samalla
kadunpätkällä niin voi käydä monta kertaa. Sen voi ymmärrettävästi tulkita tylyksi
välinpitämättömyydeksi.
Jonkun kai täytyy tämäntyyppisestä kontaktinotosta pitää,
puolin ja toisin. Muussa tapauksessa yhdistysten ja muiden varoja keräävien
tahojen soisi miettivän siirtymistä kokonaan muunlaisiin tapoihin hankkia
lahjoittajia.
Kun puhutaan teknologian kehityksestä, laitteista ja
sovelluksista, niiden toisissa aiheuttamaa vastahankaisuutta selitetään yleensä vanhempien
ihmisten puutteellisilla taidoilla ja tiedoilla. Aivan kuin olisi itsestään
selvää, että kaikki on vain käytönopettelusta kiinni tai että vähemmän innostuneesti uuteen suhtautuvat aina vain tietynikäiset.
Oppiminen auttaa ymmärtämään, mutta se ei välttämättä muuta
ihmisen henkilökohtaisia mieltymyksiä. Kosketusnäytön keksijäkin saattaisi
yllättyä tiedosta, että kaikki eivät pidä hipelöinnistä.
Teknologian vyöry(ttä)minen joka elämänalueelle näyttää enteilevän
sitä, että ihmiselämän inhimillisyydestä halutaan pikku hiljaa päästä kokonaan
eroon. (Samalla kun eläimiä yritetään kaikin tavoin inhimillistää.) Melkein
huvittavaa, kuinka nyt puuhataan lisää työpaikkoja palvelualalle, kun yhteiskunnan
kaikkein tärkeimmät palvelut on muutettu itsepalveluksi.
Tulee mieleen borneolainen jättikokoinen iilimato, joka luontodokumentissa imaisee suuhunsa yhtä valtavan, noin 70-senttisen kastemadon. Punainen iilimato sulattelee sinistä kastematoa kuukauden. Sitten pitää taas saada lisää. Kumpi laji mahtaakaan pysyä kauemmin elossa?