maanantai 10. lokakuuta 2016

Keitä olemme, se meidän on tiedettävä itse



”Jos googlaa sanan ekstrovertti, eteen lävähtää työpaikkailmoituksia. Jos googlaa sanan introvertti, saa lukea Anders Behring Breivikistä.” Näin kärjistetysti kiteyttää kirjailija ja yhteistoimintakonsultti, kaapista tullut introvertti Linus Jonkman yhteiskunnassa vallitsevia käsityksiä väärinymmärretystä termistä ja samalla kahdesta keskeisestä persoonallisuustyypistä. 

Onhan ekstroverttiudesta tehty yhteiskunnan normi, joka hankaloittaa huomattavasti introverttien elämää, aivan kuten aina käy niille, jotka poikkeavat niin kutsutusta normaalista.

Jostain syystä Jonkmanin kirjan nimi Introvert Den tysta revolutionen sai suomenkielisen versionsa Introvertit (Atena 2015) alaotsikkoon täytteeksi sanan Työpaikan hiljainen vallankumous. Se voi hämätä jättämään kirjan hyllyyn, jos kaipaa kokonaisvaltaisempaa aiheen käsittelyä, vaikka juuri sitä kirja tarjoaa. Työelämää käsitellään noin viidesosan verran koko tekstistä. Ilman kyseistä sanaakin vähintään jokaisen henkilöstöpäällikön käsikirjastoon kuuluva kirja valittiin Ruotsissa vuoden 2013 HR-kirjaksi.

Vielä kirjan kirjoittamisen aikoihin yhdysvaltalaisessa psykologiyhdistyksessä oli mietitty mahdollisuutta siirtää introversio mielenhäiriöiden listalle. Myös Maailman terveysjärjestö WHO on pitänyt introversiota mielenterveysongelmana, mikä on paitsi uskomatonta myös jättiharppaus taaksepäin ihmismielen tuntemisessa.

Nyky-yhteiskunnassa vaaditaan jo introvertteja lapsia noudattamaan ekstroverteille tyypillistä aktiivisuutta (esimerkiksi pitää mennä ulos liikkumaan eikä saa jököttää sisällä lukemassa sarjakuvia), mikä aiheuttaa heille aina vain enemmän stressiä. Vielä 1950-luvulla opettajat läimivät oppilasta sormille, jos tämä kirjoitti vasemmalla, siis ”väärällä” kädellä. Jonkman pitää pakottamista sosiaalisuuteen nykyajan sormille lyömisenä. Moni kasvattaja ei ymmärrä, että painostus ei auta: lapsen sisin ei siitä muuksi muutu.

Kuten Jonkman toteaa, introversio ei ole elämäntapa eikä valinta, ei liioin muotioikku tai alakulttuuri. Se on biologinen, DNA:han koodattu ominaisuus.

Painostus ei jää vain lapsiin. Ehkä ahdistavin vaatimus sosiaalisuudesta, näkyvillä ja tyrkyllä olosta liittyy työelämään ja sinne pääsemiseen. Nykyinen työnhakijalta vaadittava brändäys ja itsensä markkinoiminen ovat monelle introvertille silkkaa rotanmyrkkyä. ”Pakko ei ole paras muusa” paitsi jos se on sisäinen.

Vaikka kirjailija itse ymmärsi erilaisuutensa jo lapsena, vasta työelämässä hän tutustui eri persoonallisuustyyppeihin, kun hänet passitettiin itsetuntemuskurssille. Ongelmat työtoverin kanssa ja viihtymättömyys työpaikan juhlissa saivat selityksensä. Hän ymmärsi muun muassa sen, että meissä on kolme puolta: se, joka haluamme olla, se, joka olemme ja se, jonka muut näkevät.

Lukiessani en voinut välttyä ajatukselta, että osa nykyajan yksinäisyydestä ja masennusoireista johtuukin tästä: joko introvertti-ihminen ei ole tunnistanut tai hyväksynyt omaa persoonallisuustyyppiään tai hänen on ollut mahdoton yrityksistäkään huolimatta sopeutua yhteiskunnan pakottamaan ekstroversiomuottiin ilman henkisesti repiviä seurauksia. Jonkmanin mainitseman psykologi Katherine Benzigerin mukaan niin kutsuttu loppuunpalaminen johtuu ennen muuta persoonallisuustyypin ja ammattiroolin ristiriidasta.


Aikainen lintu madon nappaa − mutta vasta toinen hiiri saa juuston

Introvertin maailmaa pidetään pienenä, koska hänen erheellisesti luullaan olevan kiinnostunut ennen kaikkea itsestään. Näin ajatellessa jää huomaamatta, että moni introvertti elää varsin rikasta sisäistä elämää ja esimerkiksi kyky tuottaa ideoita yksinäisyydessä kuuluu heidän vahvuuksiinsa. Ei ole parempaa kannustinta kuin sisäinen innostus, sanoo Jonkman.

Myös muun muassa seuraavat kuuluvat introvertin vahvuuksiin: Hänellä on hyvä keskittymiskyky (paitsi ei avokonttorissa!), kyky pitkäjänteiseen työskentelyyn sekä kyky sietää yksitoikkoisuutta ja hiljaisuutta. Introvertti on hyvä kuuntelija ja harkitsevainen, myös päätöksenteossa. 

Persoonallisuustyypiltään tällaiset ihmiset kuuluvat väestöllisesti vähemmistöön, mutta lahjakkaiden joukossa heitä on enemmistö. Akateemisella, teknisellä ja taiteellisella alalla sekä yksilöurheilussa tavataan paljon introvertteja.

Olen tosin ollut huomaavinani, ettei yksittäinen urheilijakaan enää sano haastattelussa, että ”onnistuin tänään hyvin”. Hän sanoo joko ”sä onnistuit tänään” tai ”onnistuttiin tänään hyvin” tai jopa ”onnistuimme tänään tiimin kanssa”. Hänetkin on kai painostettu unohtamaan oma itsensä ja jakamaan saavutus ryhmän kesken.

Jonkmanin tekstiä lukiessa olo tuntui niin kotoisalta. Vaikka paljon oli jo ennestään tuttua, on silti aina ilahduttavaa huomata, että on muita samankaltaisia. Että joku voikin ajatella ja kokea asioita niin samalla tavalla.

Toisaalta Jonkman teki jotain, mitä itse en tekisi ikinä: kävi hakemassa oppia Dale Garnegie -instituutin puhekoulusta. Vaikka hän kuvaakin kokemusta kiduttavaksi viikoksi, hänestä sittemmin tuli (muun ohella) mielestään aivan hyvä luennoitsija. Verratessaan ekstroverttia ja introverttia puhujaa hän mainitsee eroista ensimmäiseksi sen, että ekstrovertti lumoaa yleisön lavasäteilyllään, kun taas introvertti lumoaa asialla.

Oli yleisönä yksi ihminen tai sata, sekin ottaa esityksen vastaan oman tyyppinsä tapaan: Ekstrovertti kuuntelija nyökkii, hymisee tai osoittaa muulla tavoin kuuntelevansa, siis osallistuu. Mutta kun introvertti kuuntelee kiinnostuneena, ”hän saattaa näyttää siltä kuin olisi ilmeettömässä shokkitilassa”. Hän kuitenkin havainnoi. Niin tuttua tämäkin: toinen tulkitsee usein aivan toisin kuin oli tarkoitus. Tätä ”apatiaa” pidetään innostumattomuutena, hiljaisuutta kielteisyytenä.

Siitäkin huolimatta: ”Jos joku haukkuu sinua introvertiksi, sano kiitos.”


○ ○

Mutta salojen helmoissa astelee Lauri, kirves kainalossa. −−

Lähtee hän jälleen vaeltamaan, mutta pianpa näkee tarkka silmänsä pienen kallionkielun syrjässä kummallisesti vääntyneen katajan. Mitähän tuostakin tulis? hän aattelee, lyöpi läimäyttää tuimalla kirveellänsä kerran ja kaksi, ja katajan kaataa. −−

Hän kaataa hongan, katkaisee siitä ryhtevän hatun ja istuu katselemaan löytöänsä. Siinä istui hän kauan, harkiten ja tutkistellen sekä tuulenpesää että pahkaa ja tuota monikoukullista katajaa. ”Millä tavalla oli luonto heidät saattanut matkaan? Mikä oli vääristänyt katajan noin moneen kymmeneen mutkaan ja polveen?” Ja kallistui hän alas, nojaten päänsä vasten vanhaa, ruohoittunutta viholaispesää. Siinä katsoi hän puiden latvoja, purjehtivia hattaroita, mietiskellen maan ja taivaan rakentoa; ja etäältä, Impivaaran aholta, kaikui hänen korviinsa mäikynä kiekkokankien iskuista.
(Seitsemän veljestä)



Aleksis Kiven ja suomalaisen kirjallisuuden päivänä