torstai 7. marraskuuta 2019

Pyörivät kolikot


Kulkuvälineistä kiehtovin on aina ollut nykypolkupyörän edeltäjä, penny-farthingiksi kutsuttu erikoinen isopyöräinen ilmestys. Sitä pidetään ”paranneltuna” versiona ranskalaisen vaunusepän Pierre Michauxn kehittämästä ketjuttomasta velosipedistä. Olipa entistä isompi etupyörä oikeasti parannus tai ei, voi vain ihmetellä keksijän aivoituksia.

Esineenä tämä 1800-luvun loppupuolen kulkuväline, jossa etupyörä on valtava, halkaisijaltaan jopa 150 senttimetriä, ja takapyörä pienen pieni, on kaunis. Sen yksinkertaisimmassa muodossa tyylikäs esteettisyys pääsee oikeuksiinsa. Etupyörän tiuhaan toistuvat pinnat antavat sommitelmaan elävyyttä.

Ulkomuodoltaan penny-farthing tuo jotenkin mieleen entisajan taskukellon. Kaksiosaisen nimityksen englantilaiset kuitenkin ovat kekseliäästi ottaneet käytössä olleista kolikkorahoista.

Mutta entäs sitten tällaisen kulkuvälineen käyttö. Ison etupyörän ideoija oli huomannut, että se tekee matkanteosta vauhdikkaampaa, minkä vuoksi hän päätyi pyörien hurjaan kokoeroon. Pelkkä vauhdikkuus on tietenkin etu kilpaillessa joskin tässä tapauksessa lähinnä vain tasaisella maalla. Silti vähäisiäkin esteitä kannattaa välttää kaatumisen välttämiseksi. Alamäessä etupainotteinen ajo käy jo vaaralliseksi: siinä voi helposti päästä kokeilemaan omien siipien kantavuutta.

Ennen kuin käyttäjältään vankkaa tasapainoa vaativalla välineellä lähtee polkemaan, on päästävä satulaan. Tällaisen pyörän päälle ei niin vain hypätä, vaan avuksi tarvitaan yleensä jonkinlainen koroke. Sijoiteltiinkohan niitä kaupunkiympäristöön kuin nykyajan pyöräparkkeja?

Tässä vaiheessa esineen kauneus jää tyystin käytön hankaluuksien jalkoihin. Siksi ”kolikkopyörä” ei aikoinaan ollut myöskään paras mahdollinen pakoväline, olkoonkin muuten nopea menijä. Toisaalta sillä on poljettu peräti maailman ympäri. Pyörällä ensimmäisen maailmanympärysmatkan tehnyt Thomas Stevens lähti matkaan huhtikuussa 1884 ja pääsi määränpäähänsä joulukuussa 1886.

Polkupyörän monivaiheisessa kehityskaaressa penny-farthing edustaa selvimmin naisten ja miesten eriarvoisuutta. Pyörän selkään nouseminen tuskin oli helppoa miehelle, mutta pitkähelmaisissa puvuissa kulkevalle naiselle se lienee ollut jotakuinkin mahdotonta.

Ehkä eräänlaista ratkaisua ongelmaan tavoiteltiin, kun kehiteltiin tuon ajan tandem. Siinä kahden ison pyörän väliin oli sijoitettu vierekkäiset istumapaikat. Nainen ohjasi, mies polki. Orastavaa tasa-arvoa vai vain mukavaa yhdessäoloa?