lauantai 30. kesäkuuta 2018

Ei heilu enää heinäväki


Kesäkuukausista heinäkuu on saanut nimensä heinänteosta, joka oli maatalousyhteiskunnan aikaan vuoden tärkeimpiä tapahtumia Suomessa. Kun lähdettiin heinään, pukeuduttiin kuin juhliin: päälle pantiin puhtaat vaaleat vaatteet eikä suinkaan niitä kaikkein risaisimpia riepuja. Naiset pukeutuivat täysin valkoisiin ja miehet ainakin valkoiseen paitaan, kerrotaan Wikipediassa.

Mikä näky pelto täynnä heinäseipäitä!


Incognito III

Monena voi olla heinä:
puntarpäänä, timoteinä…

Tämä Timo Tei on ujo:
”Kunpa voisin olla pujo!
Pujoliiviin pukeutuisin!
Tukkoneniin tukeutuisin!”

Timo tyttöheinän näki,
missä heilui heinäväki.

Kohu ennen kokematon
syntyi alle suulin katon!

Timo Tei, hän teki tällit;
siinä seisahtivat ällit!

Treffit oli tasalta.

Sieltä missä kasvoi heinä,
ruokamultakasalta,
meidän heinä timoteinä
poistui kohtauspaikallensa.

Esti tunnistamisensa.

Välttyäkseen huolelta
menikin sarana, puolelta.


Runoilija Juice Leskisen sanat heinäväen heilumisesta voi tulkita kahdella tapaa. Heinät heiluvat edelleen, vaan enää aikoihin ei ole pelloilla nähty ihmisiä hankoineen. Ihmiset korvasi tietenkin kone, puiset seipäät ja ladot (suulit) joka paikan ihmemateriaali muovi. 

Kun nykyään kulkee maaseutumaisemassa, näkee vain isoja valkoisia ”lumipalloja” sisukset täynnä heinää. Ne ovat kuin luontoon heitettyjä valtavankokoisia roskia. Halutessaan niiden voi tietenkin ajatella muistuttavan entisajan vaaleapukuisesta työväestä.

Kadonneen heinäväen toimettomaksi jääneeltä jatkeelta näyttää Hiljainen kansa (engl. Haypeople) suomussalmelaisella pellolla. Reijo Kelan sadoista turvepäisistä ja vaatetetuista hahmoista koostuva ympäristötaideteos – alun perin osa Ilmarin kynnös -nimistä performanssia – on seissyt siellä jo 24 vuotta. Vaikuttavaa joukkovoimaa omalla tavallaan.