keskiviikko 10. helmikuuta 2016

Tähtihetkiä ja tusinatavaraa



Fem-kanavalla esitettiin vuodenvaihteessa ohjelma Sinfoniaorkesteri saapuu kylään. Itse asiassa se oli viisiosaisen sarjan ensimmäinen osa. Siinä Sunnmören kylän omat kyvyt pääsivät lyhyen harjoittelun jälkeen esiintymään Norjan radion sinfoniaorkesterin kanssa.

Osuin näkemään ohjelmasta vain jälkimmäisen puolen, muut osat jäivät kokonaan katsomatta. Ei siksi, että ohjelma olisi ollut huono, päinvastoin. Ideahan oli kaikin puolin hieno: osallistujia autettiin kehittämään taitojaan, ketään ei pudotettu, ja kaikki kolme saivat kokea onnistumisen tähtihetken.

Oli kapellimestarin urasta haaveileva Eirik, oopperaan koukannut punkkari Bror sekä maanviljelijästä räppäriksi vaihtanut Chris. Itseltäni jäi näkemättä, miten kykyjenetsijä Ingrid Gjessing Linhave teki valintansa ja millaisesta alkuasetelmasta lähdettiin liikkeelle.

Ohjelmaan saatiin myös dramatiikkaa: juuri ennen konserttia katkennut tahtipuikko oli lamaannuttaa 8-vuotiaan kapellimestarin alun, mutta Linhave pelasti tilanteen hankkimalla tälle uuden. Hän järjesti yllätyksen myös Chrisille, jonka isä kutsuttiin paikalle. He eivät olleet nähneet toisiaan pariin vuoteen.

Talkoilla järjestettyyn konserttiin saapui 1 200 ihmistä. Ei hullumpi saavutus. Varsinkin kun esiintyjäkolmikon ohjelmanumerot kestivät yhteensä noin viisitoista minuuttia. Niistä musiikillisesti kiinnostavin oli Brorin esitys La donna è mobile oopperasta Rigoletto.

Ymmärtääkseni sinfoniaorkesteri ja Linhave jatkoivat matkaa jollekin toiselle paikkakunnalle tekemään uuden kierroksen. Juuri siksi miellyttävä katsomiskokemus sai jäädä yhteen kertaan: toisto väistämättä latistaa uutuudenviehätyksen. Katsojana alkaa hyvin pian kyllästyttää, siitäkin huolimatta että jokaiselle osallistujalle kokemus on ainutlaatuinen. Se heille suotakoon.

○ ○ ○

Saman kaavan toistoa käytetään monissa tosi-tv-sarjoissa. Yllätykseen perustuvassa sarjassa, jossa yritysjohtaja kömpelösti muuttaa ulkonäköään (yleensä peruukki tai lippis päähän ja silmälasit nenälle) ja ujuttautuu ”harjoittelijaksi” oman firmansa toimipisteisiin, edes vuorosanat eivät yllätä. Ohjelman sinänsä hyvänä tarkoituksena on löytää yrityksen heikot kohdat, jotta niitä voisi kehittää toimivammiksi.

Sarjan tuottaja lienee ennakkoon valinnut johtajalle sopivat työkaverit: ne, jotka kertomistaan surkeista elämäntarinoista huolimatta ovat hyviä ja eteenpäin pyrkiviä tekijöitä. 

Joka jakson lopussa nämä työntekijät saavat yksityiskuljetuksen johtajan pakeille, hämmästyvät lyhytaikaisen työkaverinsa todellista roolia ja kuulevat henkilökohtaiset hyvät uutiset: pomo haluaa lahjoittaa ylimääräistä rahaa koulutukseen, lomaan ja hyvässä lykyssä uuteen autoon. Kyyneleet kuuluvat asiaan. Toki pomo kertoo myös kaikkia työntekijöitä koskevista parannuksista.

Tämäntyyppistä formaattia ei vain jaksa muutamaa jaksoa kauempaa. Tuntuu ylipäänsä naurettavalta ajatus, että sama kikka menisi läpi uudelleen ja uudelleen. Wikipedian mukaan alkujaan brittiläinen sarja kuuluu suosituimpiin esimerkiksi Yhdysvalloissa. 

Jos siis on nähnyt yhden kauden, eikö todellakaan kello kilahda, kun omalle työpaikalle saapuu kuvausryhmä ja ei niin nuori mutta sitäkin uteliaampi harjoittelija kyselemään kaikenlaista? Kun sitten tarinansa kertoneen työntekijän kyyti lopuksi saapuu, hän tuskin oikeasti ihmettelee, minne häntä ollaan viemässä. Todennäköisemmin hän miettii, mitä hyvää onkaan saamassa.

Mutta jos sarja motivoi onnenpotkua odottavia työntekijöitä työskentelemään paremmin, niin mikäs siinä sitten. Katsokoon ken haluaa.