torstai 18. elokuuta 2016

Vanhasta ei aina saa uutta sitten millään



Tšekkiläisen kirjailijan Milan Kunderan teos Olemisen sietämätön keveys on vuodelta 1984 ja suomennos seuraavalta vuodelta. Kirjan nimeä on sen jälkeen käytetty ja varioitu täydelliseen kyllästymiseen asti, eikä loppua näy. Viimeksi toukokuussa näin jotakin elokuvaa mainostettavan neronleimauksella ”deittailun sietämätön riemu”. Tšekkiä taitamattomana en tiedä, onko nimen suomenkielinen käännös sanatarkka, mutta ainakin suomentajan voi siis sanoa osuneen kielelliseen kultasuoneen.

Tosin vain kirjoittajien näkökulmasta.

Viime kuukausina huomioni on kiinnittynyt toiseen aivan vastaavanlaiseen tapaukseen. Pahaa-aavistamaton lehtien lukija on tullut toistuvasti yllätetyksi, eikä yllätystä tällöin ole voinut sanoa mukavaksi. Sen sijaan päässä kihahtaa: ei taas!

Normaali on uusi musta. (Avotakka 8/2016)
Kotikeittiöissä ja kokkiohjelmissa suola on maustamisen uusi musta. (Yhteishyvä 4/2016)
Onko 75 uusi 25? (Helsingin Sanomat 13.6.2016))
Huono ruokahalu on uusi normaali. (lähde jäänyt merkitsemättä muistiin)

Eilisellä kirjastokäynnillä muunnelmat hyppäsivät silmille kahden lehden uusinta numeroa selatessa.

Onko tavarasta tullut uusi läski? (Anna 32/2016)
Kambodža on uusi Kiina. (Kuluttaja 5/2016)

Jostain syystä ”uusi musta” on levinnyt kielenkäyttöön suorastaan holtittomasti. Luontevimmassa yhteydessään se on ollut esimerkiksi syysmuotia koskevissa jutuissa: harmaa tai sininen saattoi olla kauden uusi musta. Luultavasti kaikki värit onkin jo käyty läpi.

Sanonnan alkuperän tietänee joku muu, mutta tämänhetkiseen liikakäyttöön on kaiketi vaikuttanut amerikkalainen Netflix-sarja Orange is the new black (2013−). Hakukonetta kaivelemalla vastaus ehkä löytyisi. Oma ärsyyntymiskynnykseni kuitenkin ylittyi jo heti ensimmäisen sivun otsikoista, kuten Vastuullisuus on uusi musta (viestintätoimisto Ellun Kanat). Äkkiä pois!

Useimmille kirjoittajille on tuttua painiskella varsinkin otsikoiden keksimisen kanssa. Toisaalta yhtä tuttua lienee se, että muokkaamalla ja kierrättämällä vanhaa luulee saaneensa järisyttävän ainutlaatuisen idean. Jo mainituista esimerkeistä näkee, ettei näin ole. Lukijalle käytössä kulunut tai sen muunnelma ovat vain vanhan toistoa. Kyllästymisen takia on liian helppo jättää koko juttu lukematta.